De come-back van de wollen deken

De wollen deken is terug van weggeweest, ja wint zelfs opmerkelijk terrein ten opzichte van het dekbed. Dat meldt directeur T. van der Linden van Aabe Holland in Tilburg, een van de bekendste fabrikanten van wollen stoffen in Nederland. “Wij verkopen tientallen procenten meer wollen consumentendekens dan vorig jaar. Heel opmerkelijk, vinden ook wij, want een campagne hebben wij niet gevoerd.”

Begin vorig jaar kwam bij Aabe de achteruitgang van wollen dekens ten opzichte van dekbedden tot stilstand. Momenteel is sprake van een sterke groei. Dankbaar wordt op de nieuwe deken-trend ingehaakt, onder meer door de produktie van superlichte, zachte dekens van wol van het merino-schaap, verkrijgbaar in achttien moderne kleuren. Behalve deze trendy lichte dekens - volgens directeur Van der Linden geknipt voor bewoners van moderne cv-verwarmde ruimtes - wordt in Tilburg nog altijd de beroemde zware Aabe-deken gemaakt. “Een deken op het lijf van de ouderwetse consument. Lekker behaaglijk in de nek.”

Frits Bom

Uit de Aabe-fabriek kwam destijds het allereerste met wol gevulde dekbed. Een zeer groot succes, totdat Frits Bom, destijds actief als 'consumentenman', op tv kwam vertellen dat wollen dekbedden van Aabe zouden krimpen in de was. De heer Van der Linden kan er nog kwaad om worden. “Bom heeft ons wollen dekbed toen de nek omgedraaid. Wat een onzin was dat! Een wollen dekbed in de was? Het past niet eens in de trommel!” Intussen is Bom geen consumentenman meer en gaat het met de wollen dekbedden weer uitstekend, gnuift de Aabe-directeur. De Consumentenbond gaf het Aabe-dekbed 'Wintertime' het predikaat 'goede koop' mee: een goede kwaliteit voor een redelijke prijs.

Door de opkomst van het dekbed echter, en daar bovenop nog eens de actie van Bom, rookte dekenmaker Aabe intussen wel een zware pijp. Vanaf oktober vorig jaar moest het personeelsbestand zelfs met 37 van de 165 worden ingekrompen. En dat terwijl Aabe toch wordt geroemd om het gevoerde innovatieve beleid. Van wollen dekens schakelde het bedrijf flexibel over op de produktie van hoogwaardige brandwerende stof, bestemd voor bijvoorbeeld vliegtuigstoelen en brandweerkleding. Dat, gecombineerd met een kostenbesparing van 2,5 miljoen en de omschakeling op een kleinschaliger bedrijfscultuur, zou Aabe in de vaart der volkeren hebben moeten opstuwen, ware het niet dat na de Golfoorlog de vliegtuigmarkt volledig instortte.

Maar het tij keert, signaleert directeur Van der Linden. Vliegtuigfabrikanten bouwen nu hun 'oude' machines om. De interieurs worden vernieuwd en daar spint Aabe met z'n brandwerende stoffen garen bij. KLM en British Airlines behoren tot de grote klanten.

Genoeg nu over dekbedden en vliegtuigen, want de wollen deken is immers weer in opmars! Hoe dat komt? Van der Linden kan het slechts vermoeden: “Ik denk vooral doordat het dekbed zich momenteel hult in ongeloofwaardigheid. Er zijn al synthetische dekbeden te koop voor F19,95. Milieubewuste consumenten trappen daar niet in, denken na en komen dan op een wollen deken uit.” Een mogelijke andere reden spreekt de heer Van der Linden met enige ambivalentie uit: “Een wollen deken gaat zeer lang mee. Helaas wel dertig jaar...”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden