Review

De chocola had iets bitterder mogen smaken

De chocolade is moeilijk te weerstaan in 'Chocolat'. Warme chocolademelk, truffels, pralines, en mokkabonen worden met zorg bereid, geproefd en gefilmd als ware het nectar en ambrozijn. De Frans-Indiase chocolatière Vianne Rocher (Juliette Binoche) roert met de pollepel in grote pannen vol dampende donkerbruine massa of bewerkt met een pincet het slagroomtoefje op de hemelse modder. De heilzame, ontremmende werking die deze goede fee toekent aan de cacaoboon mag dan wishful thinking van een aan chocolade verslaafde, Amerikaanse schrijfster zijn (Joanne Harris die de gelijknamige roman schreef), dat het allemaal lekker smaakt wil je graag geloven.

Jammer alleen dat ook de rest in de film zo mierzoet wordt opgediend.

De ravissante chocolademaakster (Binoche), haar bijdehande dochtertje (Victoire Thivisol, vijf jaar terug Ponette in de gelijknamige film), de bekrompen burgemeester (Alfred Molina), de tegendraadse deftige dame (Judi Dench), de mysterieuze hippie-gitarist (Johnny Depp), ofwel het ganse Noord-Franse stadje waar Mademoiselle Rocher eind jaren vijftig neerstrijkt om er in haar bonbonnerie de strijd aan te gaan met het katholieke zondebesef, bestaat uit karikaturen. Het is één cliché-dorp vol valse filmsterren-imago's.

Het meest bevreemdend is nog wel om Binoche direct na haar zelf gezochte optreden in Michael Haneke's 'Code inconnu' in dit dorp terug te zien. Blijkbaar is de Oostenrijkse zwartgalligheid haar toch te zwaar gevallen. Binoche zocht de samenwerking met Haneke omdat ze genoeg had van haar imago als halve heilige; ze was het zat óf het fascinerende mysterie, óf de warmbloedige, genereuze schoonheid te zijn. Maar dat zijn nu precies de kwaliteiten die Binoche in Hallströms film opnieuw in zich verenigt.

Ze scoort er in Hollywood heel aardig mee, zo blijkt uit de Oscar-nominatie die ze voor deze rol kreegt. Net zoals regisseur Lasse Hallström het in Hollywood steeds beter is gaan doen sinds hij zijn stijl van zoete films met zwarte onderkant ('My Life as a Dog', 'Whats Eating Gilbert Grape') heeft ingeruild voor louter zoete films. 'Chocolat' (goed voor vijf Oscar-nominaties) had wel wat van die bitterheid van vroeger kunnen gebruiken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden