De Caldic Collectie krijgt een thuis in de natuur

Kunstverzamelaar bouwt groot museum bij Wassenaar

Aan een eigen museum voor zijn omvangrijke collectie moderne en hedendaagse kunst moest Joop van Caldenborgh tot voor enkele jaren niet denken. Te veel rompslomp en Nederland hád al zoveel musea. Maar nu komt dat museum voor de Caldic Collectie - de grootste particuliere verzameling van hedendaagse kunst van Nederland - er toch, op Landgoed Voorlinden in Wassenaar.

Gistermiddag diende de kunstverzamelaar, die jarenlang directeur-eigenaar was van het chemieconcern Caldic in de Rotterdamse haven, de bouwplannen in bij de gemeente Wassenaar. Die zal er alles aan doen, beloofde burgemeester Hoekema, om de procedures snel te doorlopen, zodat er eind dit jaar een vergunning ligt. In 2014 zou het museum dan kunnen openen.

Waarom alsnog een eigen museum? Volgens Van Caldenborgh (71) moet hij nu hij ouder wordt, toch iets regelen voor zijn collectie. Hij heeft eerst aansluiting gezocht bij bestaande musea: Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Gemeentemuseum Den Haag. Dat laatste museum deed hem een 'prachtig voorstel'. Maar hij kon zijn duizenden stukken tellende collectie, waarin het barst van de grote namen (Jan Schoonhoven, Anselm Kiefer, James Turrell, Louise Bourgeois, Sam Taylor-Wood, Ai Weiwei, Damien Hirst, Antony Gormley) dan niet bij elkaar houden. "Ook wil ik kunst graag in de natuur plaatsen, wat lastig is in steden als Rotterdam en Den Haag." Zijn eigen landgoed, Clingenbosch in Wassenaar, viel af, omdat daar geen groot parkeerterrein kan worden gerealiseerd. En toen kwam het nabijgelegen Landgoed Voorlinden te koop. Vorige zomer kocht Van Caldenborgh het 40 ha grote gebied met duinen, bossen, grasland en waterpartijen voor 15,5 miljoen euro van KPN. Het is een rijksmonument maar de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed is in principe akkoord met de bouwplannen.

Het monumentale landhuis blijft een trouwlocatie, maar er komt ook een restaurant in. Enkele tientallen meters verder komt het nieuwe museum: een 100 m lang en 47 m breed duinzandkleurig gebouw met een laag (4500 m2, 7 m hoog) boven de grond en een ondergronds deel (3000 m2). Het museum krijgt drie afdelingen: één voor de 'vaste' collectie die een keer per jaar wisselt, één voor wisselexposities en zalen voor werken die daar altijd zullen blijven staan.

Hoeveel het museum gaat kosten en hoe het gaat heten, kan Van Caldenborgh nog niet vertellen. Het parkeerterrein dat er nu al ligt, is berekend op zeker 75.000 bezoekers per jaar. Van Caldenborgh: "Het zou mooi zijn als er zoveel mensen komen. Maar het belangrijkste is dat ze weggaan met het gevoel dat ze iets bijzonders hebben beleefd."

Assertieve architect
Architect Dirk Jan Postel van het bureau Kraaijvanger in Rotterdam heeft het ontwerp gemaakt voor het museum. Van Caldenborgh had hem niet gevraagd. "Hij heeft zich zelf gemeld." De architect had via de Nederlandse ambassade in Peking gehoord dat Van Caldenborgh verrukt was van dit gebouw, dat door Postel werd ontworpen. "Ze hebben Postel toen ingeseind dat ik ook nog iets te bouwen had." De kunstverzamelaar was al in gesprek met anderen, maar koos uiteindelijk voor Postel. "Ik wilde graag een Nederlandse architect en nog liever een Rotterdammer, omdat die mentaliteit me eigen is. En zijn ontwerp is precies wat mij voor ogen stond."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden