Opinie

De cabaretier en de misdaadverslaggever

Interessant conflict, vrijdag in ‘Pauw & Witteman’.

Twee prijswinnaars vlogen elkaar daar in de haren. Freek de Jonge was genodigde omdat hij zojuist de VSCD Oeuvreprijs, de trofee voor een prominente Nederlandse podiumkunstenaar had gewonnen. Peter R. de Vries (winnaar Emmy Award) was te gast omdat hij Joran van der Sloot weer in het ootje heeft genomen met zijn verborgen camera.

Dat laatste was de aanleiding van de woordenwisseling tussen de twee mannen (die allebei een ego met zich mee torsen van heb ik jou daar, wat zoiets altijd extra sappig maakt).

Freek begon. Hij vond dat De Vries over lijken gaat met zijn aanpak. „Het is gewoon misselijk”, zei hij tegen de ijskoude misdaadverslaggever, die daarom ook De Vries heet.

Peter Rudolf vond dat hij gewoon zijn werk deed en dat Freek zijn ‘awareness’ op ‘een buitengewoon laag niveau’ lag.

De morele botsing tussen de cabaretier en de misdaadverslaggever werd zo een ‘geruchtmakende zaak’ .

Wat wil je ook.

De culturele elite tegen de straatvechter. Maar vooral de vraag wanneer iets nu ‘engagement’ is en wanneer dat overgaat in scoringsdrift boeit. Als De Vries ‘gewoon zijn werk’ doet, welk werk is dat dan?

Is dat het werk van een journalist, een berekenende televisiemaker of een betrokken burger? Of van alledrie tegelijk? Of van geen van drieën?

Roept u maar.

Volgens de De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties(VSCD) ‘getuigt het hele oeuvre van Freek de Jonge inhoudelijk van een liefdevol geformuleerd sociaal en maatschappelijk engagement, dat voortdurend veel verder reikt dan de waan van de dag’. Mooi rapport voor een groot conferencier. De prijs is dan ook volkomen terecht. In het licht van de ‘Joran-discussie’ denk je wel: maakt De Jonge niet óók vaak van de tv gebruik om zich met zijn ‘engagement’ in de lucratieve schijnwerpers te zetten? Daar heb je ook niet altijd zin in.

Toch: De Jonge is als cabaretier voor de massa uitgespeeld, maar had in het Pauw en Witteman-theater wel degelijk een waardevolle rol.

Zijn verwijt aan De Vries was terecht, al ligt het niet alleen aan hem. Peter R. de Vries kan op zijn minst worden aangemerkt als de verdachte. Dat zeker. Hang ook eens een verborgen camera op zijn werkplekken, zou ik zeggen.

Maar wij, sensatiebeluste kijkers, zijn de schuldigen die de cirkel rond maken.

En zo houden we die ellende in stand.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden