De buurtschool is per saldo zo gek nog niet

Haar kinderen stuurt ze naar de buurtschool. Maar de vrijeschool die ze zelf doorliep, zit er diep in bij Roos Micke.

ROOS MICKEOUD-LEERLING VRIJESCHOOL en WOONT IN AMSTERDAM

Op het moment dat ik dit schrijf knutselen mijn kinderen van vier jaar Angry Birds. Proppen papier worden bekleed met zwart knutselpapier. Hun mond moet, zoals een van hen aangeeft, een streep (boos) of gebogen (blij) zijn. Zo krijgen de digitale figuren langzaam een 3d-vorm.

Na het lezen van het artikel over de vrijeschool (Trouw, 13 april) grinnik ik om de opmerking dat kinderen van vier niet figuratief bezig behoren te zijn. Maar tegelijkertijd voel ik een waardeoordeel boven komen: kinderen van vier horen niet figuratief bezig te zijn en zeker geen Angry Birds te knutselen. Antroposofen zeggen dat dit geen positieve en krachtige beelden zijn voor kinderen van vier.

Zelf heb ik alle klassen van een vrijeschool doorlopen en koester ik warme herinneringen aan de jaarfeesten en de mooie ervaringen die ik op de middelbare school heb opgedaan. Waarbij ik vriendschappen heb opgebouwd voor het leven. Om die redenen was de vrijeschool een serieuze optie voor onze kinderen.

Toch werd het de buurtschool vijftig meter verderop. Waarbij de praktische reden sterk meewoog: in plaats van een uur reistijd per dag twee minuten reistijd. Daarnaast zijn al die vriendjes in de buurt een sterke plus. De kleinschaligheid van de school en de enthousiaste leerkrachten dragen ook bij aan de keuze. Financiële redenen wogen ook mee. De vrijeschool vraagt een groter aandeel van je jaarsalaris dan een reguliere school. Daarnaast brengen de kleuters tot zes jaar minder tijd door op school. Dus komen daar nog kosten bij voor naschoolse opvang.

Pas als je eigen kinderen naar een reguliere school gaan merk je hoe diep de vrijeschool in je systeem is gaan zitten. Met 2,5 jaar begonnen de kinderen met twee ochtenden op de reguliere voorschool en kwam ik de eerste 'loslaatmomenten' tegen. Rode klei met plastic voetjes en armen die in de bolletjes klei konden worden gestoken om gekke poppetjes te maken. Een afkeurend gevoel kon ik nauwelijks onderdrukken.

undefined

Meewarig

Daarnaast zijn er ook momenten waarbij ik expres tegen de leidraad van de vrijeschool in ga. Zo heb ik een doos Duplo aangeschaft waar de jongens dagelijks met veel enthousiasme en nieuwsgierigheid mee spelen. Opmerkingen van vriendinnen over hun vrijeschool gaande kinderen wekken toch een reactie van twijfel op. Waarin mijn verhalen over hun eerste Cito-toets en hun werktaakjes contrasteren, en meewarig worden aangehoord.

Ik sta achter de keuze voor de buurtschool vijftig meter verderop en altijd vrienden in de buurt (waar ik vroeger 10 kilometer voor moest fietsen). Toch went het maar langzaam en elke morgen is het even slikken als de cd-speler aangaat met het 'Goedemorgenliedje'. Er klinkt een opgewekte vrouwenstem: "Welke dag is het vandaag..?"

Een lied gericht op het leren van de dagen van de week. Geen gesluierde schilderwerken maar knutselwerken en werktaakjes die gericht zijn op het leren lezen, schrijven en het vergroten van de woordenschat.

Is dit slecht voor deze jonge kinderen die barsten van nieuwsgierigheid en alles willen weten? Worden de kinderen overvraagd? Overbelast met de lange dagen school? Moet ik ze spiritueel bijscholen..?

In het weekend lopen we naar het schoolplein en komen we vriendjes tegen. De jongens trots met hun steppen die ze aan iedereen laten zien. Angry Birds zijn wellicht geen krachtgevende figuren, deze vriendjes in de buurt zijn dat zeker wel.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden