De butler is terug in de keuken

Ze moeten iets menselijks uitstralen, de nieuwe ontwerpen voor broodrooster, citruspers, waterkoker en koffiezetapparaat die Philips vanaf deze week op de markt brengt. Ze hebben alle vier 'humane trekjes' aldus de fabrikant.

De ontwerpen zijn ontwikkeld in samenwerking met het Italiaanse familiebedrijf Alessi, dat furore heeft gemaakt in de Nederlandse keukens met de waterketel met het vogeltje op de tuit. De afdeling kleine huishoudelijk produkten van Philips zocht samenwerking met Alessi omdat men was uitgepraat op het gebied van functionaliteit en vernieuwing. Harold Kuijpers van Philips: “Al die jaren zijn de fabrikanten bezig geweest om het werk in de keuken gemakkelijker te maken. Het moest allemaal sneller, hygiënischer. De mensen hebben het druk dus moet je vooral zorgen dat ze niet te lang in de keuken staan. Dat betekent ook dat een stukje gezelligheid is verdwenen. Vroeger zat je lang in de keuken maar nu lijkt de keuken een fastfood-fabriek geworden.”

Het is niet alleen de zorg om de gezelligheid die Philips tot de samenwerking met Alessi bracht. Het is ook bijna onmogelijk geworden om je te onderscheiden op de markt van kleine huishoudelijke artikelen. Een nieuw produkt verzinnen lukt bijna niet meer want alles wat men nodig heeft in de keuken is al op de markt. Kuijpers: “Als wij een waterkoker met een kalkfilter brengen dan heeft de concurrent die een paar weken later ook.”

ITALIAANSE SCHOONHEID

Waar de produkten zich nog wel op kunnen onderscheiden is design. Eerder werkte Philips al samen met het Italiaanse bedrijf Olivetti om een serie kantoorartikelen met opmerkelijk design te ontwikkelen. Het contact met Alessi werd gezocht omdat het bedrijf al jaren een goede naam heeft wat betreft design voor kleine huishoudelijke artikelen. Alessi had alleen nog nooit een elektrisch apparaat op de markt gebracht. Maar daar ligt de kracht van Philips. Kuijpers: “Wij hebben de technische kennis en zij de Italiaanse schoonheid.”

Drie grote namen hebben samengewerkt bij de totstandkoming van de vier apparaten. Stefano Marzano studeerde in Italië en is nu hoofd van de afdeling Design van Philips. Alberto Alessi is de oudste zoon van de derde generatie Alessi en is nu de design-manager van het bedrijf. Hoofdverantwoordelijke voor de uiteindelijke ontwerpen is Alessandro Mendini, die ook het onlangs nieuw geopende museum in Groningen ontwierp.

ONTBIJT

Een ontbijt met deze drie heren ziet er ongeveer zo uit: de verse jus wordt geperst met een elektrische zacht citroengele citruspers. De stijl roept associaties op met de jaren vijftig en hij is geluidsarm om slapende huisgenoten niet te storen (prijs ¿199,-). Daarna wordt water opgezet voor thee in de waterketel die is uitgevoerd in gedurfd groen met bordeaux handvat. Hij buigt iets voorover als een butler die zich dienstbaar wil maken, legt Philips uit (¿229,-). Het brood wordt geroosterd in de ivoorkleurige broodrooster met zacht ronde vormen waarin ook croissantjes of broodjes kunnen woren opgewarmd (¿249,-). Koffie wordt gezet in het 'zalm-pink' kleurige koffiezetapparaat (¿349,-). Ter vergelijking: een gewone Philips broodrooster is er voor ¿49,95. Maar eigenlijk is dat natuurlijk geen vergelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden