de brigadeiro-makers

Tot een paar jaar geleden werkten Andre Credie, Renato Poletto en Ricardo Koji in São Paulo als reclamemannen, nu rollen ze in Amsterdam brigadeiro's, de nationale lekkernij van Brazilië.

Met zijn wijsvinger neemt de Braziliaan Andre Credie (38) wat roomboter, hij smeert het in het midden van zijn handpalm. Het rollen van de brigadeiro kan beginnen: zoet, romig en gewoonweg delicious, zegt hij met een grote lach op zijn gezicht. Hij neemt een stukje van het 'deeg' en met een draaiende handbeweging maakt hij er een bolletje van. Een paar honderd rolt hij er dagelijks. Trots laat hij het resultaat zien. Daarna haalt hij het door de chocoladehagelslag: klaar!


Dit is een brigadeiro: het is geen bonbon, het is geen truffel, het is eigenlijk nergens mee te vergelijken, zegt Renato Poletto (37). Hij is de kok en samen met Credie en Ricardo Koji (37) een van de oprichters van Sweet Bob. Acht maanden geleden openden ze in Amsterdam de eerste brigadeiro-winkel van Nederland.


Alle drie kennen ze de Braziliaanse delicatesse uit hun jeugd. Op verjaardagen en bruiloften wordt de brigadeiro standaard geserveerd. Tot een paar jaar geleden woonden de drie mannen in São Paulo: ze werkten daar voor hetzelfde reclamebureau aan grote campagnes. Op een dag besloten ze het anders aan te pakken, en ze maakten plannen om een eigen merk op te zetten. In Amsterdam waren ze alleen weleens op vakantie geweest, toch wisten ze dat dit de stad moest zijn waar ze zouden starten. "Er was geen moment twijfel, Amsterdam koos ons", zegt Credie terwijl hij een schaaltje brigadeiro's presenteert.


Op de lange toonbank liggen de lekkernijen uitgestald: er is plek voor zo'n 160 hapjes (te koop voor 1,50 euro à 2 euro per stuk). Je kunt zelf uitkiezen, leggen de mannen uit. "Doe maar of je thuis bent, dat gevoel willen we onze klanten geven", legt Poletto uit. Het recept is simpel en zeker niet geheim, het staat zelfs met krijt op de muur geschreven: boter, gecondenseerde melk en nog een extra ingrediënt voor de smaak. Tot tien jaar geleden waren er maar drie smaken gangbaar, vertelt Poletto. Hij staat in de open keuken, klaar om de voorraad aan te vullen. Chocolade, kokos en pinda, dat waren de opties. Inmiddels zijn er tientallen bijgekomen: pistache, citroen, crème brûlée, aardbei, karamel en ga zo maar door.


In São Paulo leerde Poletto de fijne kneepjes van het vak tijdens een speciale cursus. Zeker 35 recepten heeft hij inmiddels bedacht. Zo is er in de winkel zelfs een brigadeiro te koop die smaakt naar stroopwafel. "Er zijn eindeloos veel variaties mogelijk", zegt Poletto terwijl hij met een geoefende arm flink in de pan roert. Het geheim van de perfecte brigadeiro zit vooral in het koken en het rollen, zegt hij: "De substantie brandt erg makkelijk aan. Elk ingrediënt vraagt weer een andere temperatuur en kooktijd. Je kunt het daardoor heel gemakkelijk verpesten."


De geschiedenis van de Braziliaanse zoetigheid gaat terug tot de jaren veertig: verse melk en suiker waren schaars. Zo ontstond het idee om gecondenseerde melk te gebruiken in combinatie met cacao. Inmiddels is de brigadeiro uitgegroeid tot nationaal symbool: er zijn ketens en nog altijd heeft haast iedere Braziliaan in zijn leven weleens een brigadeiro gerold. Bijna tienduizend kilometer verwijderd van hun vrienden en familie maken de drie mannen met liefde de delicatesse voor Nederlanders en toeristen. Hun dromen gaan alleen veel verder dan deze ene winkel aan de Brouwersgracht in Amsterdam.


Andre Credie loopt naar een deur, met krijt staat erop geschreven: Tokio, Bremen, Brussel, Vancouver, Stuttgart, Rome, Rotterdam en Groningen. Achter elke stad staat een aantal streepjes. Onze klanten zien graag ook een Sweet Bob in deze steden, vertelt Credie. Op dit moment staat Rotterdam op voorsprong. "Sweet Bob is niet zomaar één winkeltje, het is een merk", zegt Credie zelfverzekerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden