De bootramp op de Donau was volgens mensen uit de scheepvaartsector onvermijdelijk

Wie de schuldige is van de botsing tussen een cruiseschip en een rondvaartboot woensdagavond op de Donau in Boedapest is nog onduidelijk. Het Hongaarse openbaar ministerie heeft inmiddels een strafrechtelijk onderzoek aangekondigd. Maar dat het een keer zou gebeuren, was volgens mensen uit de scheepvaartsector onvermijdelijk.

Op de rondvaartboot, die binnen zeven seconden volkomen onder water verdween, bevond zich een groep van 33 Zuid-Koreaanse toeristen. Zeven overleefden, zeven anderen werden dood uit het water gehaald. De overige 21 opvarenden, waaronder twee Hongaarse bemanningsleden, worden nog vermist. Ze kunnen zich in het wrak bevinden, of zijn meegesleurd door de snelstromende rivier. De Hongaarse reddingsdiensten hebben intussen weinig hoop dat er nog overlevenden worden gevonden. 

De kapitein van het cruiseschip is gearresteerd, wegens roekeloos gedrag in het waterverkeer dat tot meerdere slachtoffers leidde, aldus de Hongaarse politie. De 135 meter lange Viking Sigyn die hij bestuurde, botste op een 26 meter lange rondvaartboot. 

Romantisch hoogtepunt

Rondvaarten op de Donau in Boedapest zijn de afgelopen jaren zeer populair geworden. Met name een boottocht in het donker, als de bruggen, de burchtheuvel, het parlement en diverse andere gebouwen langs de rivier sprookjesachtig zijn verlicht, geldt als romantisch hoogtepunt van een bezoek aan de stad en een groeiend aantal lokale bedrijven biedt zulke tochten dan ook aan.

Maar de nachtelijke Donau biedt zo’n fraai panorama dat het snel toenemende aantal cruiseschepen dat de stad aandoet, ook steeds vaker een avondlijke rondvaart in het programma opneemt. En dat leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties, aldus bootsman András Kurbély in een interview met de website index.

Volgens Kurbély, die zelf 27 jaar op cruiseschepen werkte, is Boedapest de enige stad waar zulke schepen ’s avonds rondvaartbootje spelen. En dat betekent dat het juist op een moment dat het zicht het slechtst is, op de rivier wemelt van de kleinere en grote schepen, die bovendien allemaal moeten keren om naar hun aanlegplaats terug te kunnen varen. Vaak zijn de kleine schepen volgens Kurbély vanuit de cruiseschepen nauwelijks te zien.

Volgens de bootsman zouden rondvaarten met cruiseschepen simpelweg verboden moeten worden. Dat zou niet alleen de veiligheid, maar ook de lokale economie ten goede komen, want zodra cruisegasten niet met hun eigen schip kunnen rondvaren, zullen de meesten alsnog voor een Hongaarse rondvaart kiezen.

Ook burgemeester István Tarlos stelde vandaag de vraag aan de orde of de cruiseschepen, die nu midden in de stad afmeren, daar wel thuis horen, en zeker, of het mogelijk moet zijn om met dergelijke schepen rondvaarten te maken. Maar hij voegde eraan toe dat de gemeente geen zeggenschap heeft over het scheepvaartverkeer op de rivier.

Onervaren bemanning

Niet alleen het formaat van de cruiseschepen is overigens een probleem, ook de onervarenheid van de bemanningen op veel Hongaarse rondvaartboten speelt een rol. Het personeel wisselt vaak en weet lang niet altijd hoe het in moeilijke situaties moet reageren. Ook zijn bemanningsleden niet altijd op de hoogte van de lichtseinen die rivierboten normaal gebruiken om in het donker met elkaar te communiceren.

Op video’s is te zien hoe het Hongaarse rondvaartbootje als eerste de Margitbrug bereikt. Precies onder de brug, in de beperkte ruimte tussen twee pijlers, wordt het door het cruiseschip ingehaald. Dat ramt met zijn voorsteven de zijkant van de kleinere boot.

Hoewel de precieze oorzaak nog onduidelijk is, staat buiten kijf dat de omstandigheden woensdagavond moeilijk waren. Niet alleen is de Donau al dagen snel aan het stijgen waardoor de rivier zeer hoog staat en snel stroomt, maar bovendien goot het en was het zicht beperkt.

De plaats van het ongeluk is normaal al een lastige plek voor de scheepvaart. Pal bij de Margitbrug ligt een groot eiland in de rivier, wat de stroming onvoorspelbaar maakt. De brugpijlers versterken dat effect. Zelfs bij normale waterstand geldt de Donau ter plaatse ook voor ervaren zwemmers als levensgevaarlijk.

Update: In een eerdere versie van dit stuk stond dat de rondvaartboot in zeven minuten is gezonken. Dat moest zeven seconden zijn.  

Lees ook:

Weinig hoop op overlevenden bij bootramp in Boedapest

De Hongaarse reddingsdiensten hebben weinig hoop dat er nog overlevenden worden gevonden van het bootongeluk op de Donau. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden