De blues heerst op het filmfestival van Carthago

Het filmfestival van Carthago is in volle gang, en in de Avenue Habib Bourguiba is het een drukte van belang. De hoofdstraat van Tunis, naar een Parijse boulevard ingericht, is deze week ontmoetingsplek van cinefielen uit de hele wereld.

De etalage van het boekhandeltje om de hoek is ingericht met filmboeken. Het pronkstuk is de nieuwe ’Abécédaire du Cinéma Tunisien’, waarin de Tunesische filmgeleerde Hédi Khélil veertig jaar Tunesische film overziet (1966-2006) en op zeer persoonlijke wijze analyseert en becommentarieert. Iedereen die iets met film te maken heeft, is aanwezig, en mengt zich in de discussie.

Raja Amari, de Tunesische regisseuse van ’Satin Rouge’, is vanuit Parijs overgekomen om hier met een groepje vrienden de films van haar Arabische en Afrikaanse vakbroeders te bekijken. ’Bled Number One’ en ’Bamako’, twee films die binnenkort in Nederland verschijnen, domineren de discussie.

In ’Bled Number One’ zien we hoe de Frans-Algerijnse regisseur Rabah Ameur-Zaïmeche terugkeert naar zijn geboortedorp in Algerije, om in een rauwe en aangrijpende mengeling van feit en fictie de oude en nieuwe tijd te laten botsen. Samen met ’Indigènes’, van de Frans-Algerijnse regisseur Rachid Bouchareb, waarin wordt teruggeblikt op de Tweede Wereldoorlog, vormt ’Bled Number One’ het bewijs dat er een opwindende tweede generatie Frans-Algerijnen aan het filmen is geslagen. Jongens en meisjes die opgroeiden in Frankrijk maar die nu vol vurige verhalen terugkeren uit het land van hun ouders.

’Bamako’ stelt in een gepassioneerde polemiek, die zich afspeelt tijdens een theatrale rechtszaak, de inwoners van de Malinese hoofdstad Bamako tegenover de advocaten van de Wereldbank. Het is een verbluffende nieuwe film van de Malinese regisseur Abderrahmane Sissako. En de sprookjesachtige Malinese vertelling ’Kennis voor het Leven’ van de Nederlandse regisseur Sander Francken sluit daar verrassend bij aan. Francken, gast van het festival, zag de vertoning van zijn Malinese sprookje gepaard met een swingend concert van de Malinese bluesband van Afel Bocoum, die zich met een vuurrode gitaar op de borst bewees als de ultieme erfgenaam van de dit jaar overleden grootmeester van de Mali-blues Ali Farka Touré. In Carthago heerst de blues.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden