De Blokker is vaak eigenlijk gewoon Blokker

TON DEN BOON

Ooit gingen we voor levensmiddelen naar De Gruyter of Albert Heijn, voor kleding naar V&D en voor huishoudplastic naar Blokker.

De Gruyter, genoemd naar grutter Piet de Gruyter, is niet meer, maar bij Albert Heijn, V&D en Blokker kunnen we nog steeds boodschappen doen. Maar in de volksmond hebben die ketens de afgelopen jaren wel een naamsverandering ondergaan. Talloze mensen doen namelijk geen inkopen meer bij Albert Heijn, maar bij 'de' Albert Heijn. En ze gaan winkelen bij 'de' Blokker of bij 'de' V&D.

Dat De Gruijter met 'de' begon, had natuurlijk met de naam van de oprichter te maken. De heren Heijn, Blokker en Vroom en Dreesmann hadden echter geen 'tussenvoegsel', dus die namen combineren met 'de' is nergens voor nodig.

Dat sommige mensen het toch hebben over de Albert Heijn, de Blokker en de V&D, komt doordat het om winkelketens gaat. Met meerdere vestigingen. Als mensen zeggen dat ze 'naar de Albert Heijn' gaan, hebben ze meestal een welbepaalde winkel op het oog.

'De' is echter zo ingesleten, dat sommigen het zelfs over de Albert Heijn of de Blokker hebben als ze de hele keten bedoelen. Dat is slordig, want officieel hoort 'de' niet bij de genoemde handelsnamen. Niet 'de V&D moet dus reorganiseren', maar 'V&D moet op de schop'.

De trend is algemeen. Mensen hebben het ook wel over 'de' Halfords (die een doorstart maakt) of 'de' Hans Anders. Soms adopteert een keten zelf het lidwoord 'de'. Zoals Hubo, die potentiële klanten op Facebook laatst uitnodigde om voor een of ander product toch vooral 'naar de Hubo' te komen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden