De biopic is hot in Hollywood

Biografische rollen zijn steeds vaker goed voor een Oscar-nominatie. Een biopic geeft extra publiciteit voor en na verschijning van de film. De betrokkenen zijn er niet altijd blij mee.

Zal Justin Timberlake Elton John gaan spelen in de aangekondigde biopic? Elton John zegt van wel, maar het bericht is nog niet bevestigd door Timberlake zelf. Lady Gaga heeft wel al laten weten dat zij niet van plan is Amy Winehouse te portretteren in de biopic die vader Winehouse nu toch lijkt toe te gaan staan. Demi Moore is toegevoegd aan de cast van 'Lovelace'. Ze zal feministe Gloria Steinem spelen in de door Rob Epstein en Jeffrey Epstein te regisseren speelfilm over Deep Throat's pornoster Linda Lovelace. James Franco speelt Hugh Hefner. Spannende cast wel.

De biopic is hot in Hollywood. Het genre biedt de celebritycultus in het kwadraat: twee sterren in een lichaam. Wat doet Meryl Streep met de klemtonen van Margaret Thatcher? Hoe gay is Leonardo als Edgar J? Straalt Michelle Williams nu eens wel als Marilyn Monroe? Wie in de lijst van Oscar-winnaars teruggaat ziet een indrukwekkende stijging van de nominaties en prijzen voor de biografische rollen. Was er eerder een voorkeur voor een (meestal fictieve) man of vrouw met een beperking (ook een uitdaging voor een acteur, denk aan Hoffmans 'Rain Man') sinds 1999 is er geen jaar meer geweest dat niet een van de twee Oscars voor beste hoofdrol naar de acteur achter een historisch personage ging. In 2005, 2006 en 2007 gingen beide Oscars zelfs naar de acteurs en actrices die respectievelijk Truman Capote, Idi Amin, Harvey Milk, June Carter, Elizabeth II en Edith Piaf speelden.

Een 'biopic' geeft extra publiciteit voor en na verschijning van de film. Vaak doen nabestaanden en andere betrokkenen (fans ook) achteraf hun beklag in de media. Premier David Cameron bekritiseerde vorige week in Engeland 'The Iron Lady' omdat het geen pas gaf deze film over Margaret Thatcher al voor haar dood te maken, en daarin bovendien de voormalige premier af te beelden als een verwarde oude vrouw. In Zuid-Afrika was er tumult over Paula van der Oests 'Black Butterflies' omdat de film de plank missloeg door van de in het Afrikaans dichtende Ingrid Jonker een Engelstalige dichteres te maken. Hier in Nederland hadden we onlangs de rechtszaak van Willem Holleeder die vond dat hij verkeerd werd voorgesteld in 'De Heineken Ontvoering'. En zulk beklag is er al veel vaker geweest. Veel geciteerd is de verzuchting van wijlen Ted Hughes, ex-man van de Amerikaanse dichteres Sylvia Plath, die na alweer een volgens hem verkeerde voorstelling van zaken zich in een ingezonden brief in de krant afvroeg of een mens dan niet het recht had op zijn eigen levensverhaal.

Nee dus. Publieke persoonlijkheden zijn 'big bizznizz' voor de filmindustrie. En mettertijd zijn de biopics ook in Hollywood geëvolueerd van hagiografie naar vrijere, kritische portretten. Een postmodern hoogtepunt was bijvoorbeeld enkele jaren terug 'I'm not there' van Todd Haynes waarin het raadsel Bob Dylan gespeeld werd door maar liefst zes acteurs - van wie er overigens wel maar eentje een Oscarnominatie kreeg: Cate Blanchett die, vermomd als man, het meest leek.

Toen de film 'The Hurricane' over bokser Rubin Carter in Amerika zwaar onder vuur lag omdat met de feiten was gesjoemeld, merkte filmcriticus Roger Ebert op dat de film geen documentaire was maar een parabel. Idealiter is een biografische film natuurlijk beiden. Pas als ook de verbeelding ruim baan neemt, levert dat de meest interessante portretten op. Waarbij overigens niet gezegd is dat die dan ook in de prijzen vallen. Zo is het nog steeds jammer dat Meryl Streep niet met een Oscar bekroond werd voor haar superieure cheffinnenrol in de komedie 'The devil wears prada', vrij gemodelleerd naar modejournaliste Anna Wintour, en dat ze nu misschien wel bekroond gaat worden voor haar minder gedenkwaardige Thatcher-vertolking. Maar die ongerijmdheden horen ook bij Hollywood.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden