De Bijenkorf gaat verder op de succesvolle chique tour

Meer marmer, meer brons, meer shop-in-shops en vooral meer klinkende namen als Dior, Prada en Cartier. Met een grondige facelift wordt De Bijenkorf in Amsterdam komend jaar nog luxer en exclusiever dan het warenhuis al was.

Terwijl Blokker worstelt en V&D zijn deuren definitief sluit, lijkt De Bijenkorf de transformatie naar een warenhuis voor het absolute topsegment vrij moeiteloos te maken. Toch is er wel degelijk rigoureus ingegrepen.

In 2013 nam het bedrijf afscheid van vijf van de twaalf vestigingen en koos De Bijenkorf nadrukkelijk voor de klant met een hang naar luxe en exclusiviteit. En die strategie werkt. "Het gelijk ligt in de kassa", zei topman Giovanni Colauto gisteren met een grijns tijdens een persbijeenkomst over de stap naar nog meer luxe.

De komst van merken als Alexander McQueen en Tiffany&Co betekent het vertrek van merken uit het middensegment die De Bijenkorf niet bij naam wil noemen. Toch is het een misvatting dat het warenhuis straks alleen nog een walhalla is voor rijke Russen en Chinezen, zei Colauto.

Hij wijst erop dat de belangrijkste klantengroep van De Bijenkorf nog steeds de lokale klanten zijn en niet de rijke toeristen. Deze klanten hebben volgens hem ook meer behoefte aan luxe dan voorheen. "Mensen gaan ook steeds chiquer uit eten. De ontwikkeling van De Bijenkorf past in die trend."

Tegelijkertijd meent Colauto dat De Bijenkorf 'er nog altijd is voor iedereen'. "Bijvoorbeeld met merken uit het middensegment zoals Michael Kors en Longchamps." Maar dan gaat het wel over de top van het middensegment. Is dat dan wel 'voor iedereen'? Colauto: "Laat ik helder zijn: merken die op elke straathoek verkrijgbaar zijn, passen gewoon niet meer bij De Bijenkorf."

Over financiën wilde Colauto het gisteren niet hebben, maar kennelijk heeft De Bijenkorf voldoende vermogen of krediet om de grootscheepse ombouw van de eerste, tweede en derde etage van het monumentale pand in Amsterdam te kunnen financieren. "We zouden dit niet doen als we er niet van overtuigd zijn dat we deze investering op termijn terugverdienen."

Eerder vernieuwde De Bijenkorf al de schoonheidsafdeling. Nu wordt de lederwarenafdeling uitgebreid. Ook komt er meer ruimte voor Zwitserse horloges en voor sieraden.

De damesmodeafdeling op de tweede verdieping krijgt niet alleen een serie nieuwe merken zoals Céline, Chloe en Stella McCartney, maar ook een aantal heuse personal shoppers en stylisten die de klanten met kennis van zaken kunnen adviseren.

De nieuwe herenafdeling op de eerste etage is aangekleed met groen marmer en eikenhout. Ook de schoenenafdelingen moeten meer allure krijgen. Eind 2016 moet alles klaar zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden