De Bijbel als glossy met app

null Beeld Glossy NT
Beeld Glossy NT

De volledige tekst van het Nieuwe Testament verschijnt als een glossy. Zo hoopt Peter van Dijk christenen te verrassen en nieuwe lezers te bereiken.

Een jaar lang werkte Peter van Dijk met zijn speciaal opgerichte bedrijfje aan de glossy NT: de gehele tekst van het Nieuwe Testament in tijdschriftvorm. Morgen verschijnt het 356 pagina's tellende blad in supermarkten door heel het land. Eerder dit jaar vestigde Van Dijk de aandacht op zich met de glossy Jezus!, waarin de persoon achter Christus centraal stond.

Waarom een glossy over het Nieuwe Testament?
"Ik was verbijsterd dat er nog nooit een gemaakt was. De Bijbel is het best verkochte boek ter wereld en in allerlei vormen uitgegeven, maar nog nooit als glossy. De meeste christelijke media zijn niet verrassend genoeg; het is te veel voor en door ons. Wij doen iets nieuws. Iets wat iedereen verrast en uitnodigt tot lezen door de vormgeving, uitgelichte citaten en een speciaal ontwikkelde app. Dit is een versie van het verhaal zonder theologie. Het Nieuwe Testament zonder christendom, als het ware."

Waarom niet het Oude Testament erbij?
"Dan zou het te groot worden. De omvang was nu al de grootste uitdaging. Maar enkelen die de glossy al onder ogen hebben gehad, stelden dat ze het Oude Testament in deze vorm ook wel zien zitten. Als dit een succes wordt, dan lijkt dat een kwestie van tijd."

Hoe zit het met die app?
"Je scant met je smartphone een pagina, die daardoor tot leven komt. In het hoofdstuk Korintiërs, waarin Paulus brieven stuurt naar een nieuwe kerkgemeente in de Griekse havenstad Korinte, beland je bijvoorbeeld in die stad zelf en kun je 360 graden rond kijken. In een citaat uit Lucas waar het Ave Maria (waaraan het weesgegroet-gebed ontleend is) aan bod komt, ga je naar Beyoncé, die daar een lied over zingt. Om te laten zien hoe dat terugkomt in de popcultuur."

Peter van Dijk: 'Ik denk niet dat wij missionair bezig zijn. Deze glossy hebben we vooral voor ons eigen plezier gemaakt. Het is iets wat ik zelf vond missen en wat ik zelf zou willen hebben.' Beeld
Peter van Dijk: 'Ik denk niet dat wij missionair bezig zijn. Deze glossy hebben we vooral voor ons eigen plezier gemaakt. Het is iets wat ik zelf vond missen en wat ik zelf zou willen hebben.'Beeld

Waarom alleen de tekst van het Nieuwe Testament, en niet artikelen zoals in de Jezus-glossy?
"Omdat we het verhaal van a tot z wilden vertellen. Zonder tradities of theologie. Het moest echt een glossy worden, niet een Bijbel met duimgrepen. Als we ervoor hadden gekozen om er artikelen bij te doen, zou een drijfveer of stroming zichtbaar zijn geworden. Dat is onvermijdelijk. Dan zou het tóch over theologie zijn gegaan en dat wilden we voorkomen. Het enige wat we hebben toegevoegd, is een korte introductie bij elk bijbelboek."

In hoeverre kun je zeggen dat jullie evangelisatiewerk verrichten?
"Ik denk niet dat wij missionair bezig zijn. Deze glossy hebben we vooral voor ons eigen plezier gemaakt. Het is iets wat ik zelf vond missen en wat ik zelf zou willen hebben. Dat is het belangrijkst. Natuurlijk zou ik het fijn vinden als mensen hierdoor in aanraking komen met de Bijbel, dat is voor mij een belangrijk en inspirerend boek. Maar we zijn zeker geen kerk of Evangelische Omroep. Ik hoop dat we christenen kunnen verrassen en mensen die niet geloven nieuwsgierig kunnen maken. Je kunt het vergelijken met een glossy over Ajax. Ook mensen die geen fanatiek supporter zijn, willen die lezen als het er goed uitziet."

Jullie Jezus-glossy kon op kritiek uit kerkelijke hoek rekenen. Hoe gaat dat nu zijn, denkt u?
"Een waardevrij product maken kan nooit, maar ik denk dat dit een vrij 'veilig' boek is. Een stuk minder controversieel dan de Jezus-glossy, in ieder geval. We hebben niets veranderd aan de inhoud, alleen de leeservaring is anders. Ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier meer mensen bereikt en dat dit een hartstikke mooi, nieuw product is. Als mensen daar aanstoot aan nemen, ga ik daar graag over met ze in gesprek."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden