SportChampions League

De big spender uit Beieren tegen de dubbeltjesdraaiers uit Dortmund

null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Finale Champions League gaat tussen clubs die financieel gezond zijn. De ene al lang, de andere sinds kort

Lachend kondigde voorzitter Uli Hoeness na afloop van de jaarvergadering van Bayern München een ‘rondje van de zaak’ aan. Voor alle 2591 aanwezigen. “Met deze opbrengst kunnen we ons dat veroorloven.” De preses mag zijn club graag afficheren als big spender. Omdat het kan.

De tegenstander van vanavond in de Champions Leaguefinale, Borussia Dortmund, draait daarentegen elk dubbeltje twee keer om. Ze hebben het geprobeerd, net zoveel geld uitgeven als de Rekordmeister uit Beieren, maar kwamen van een koude kermis thuis. Het kostte de volksclub uit het Roergebied bijna de kop. De harde les: er is maar één club in Duitsland met oneindig diepe zakken, en dat is FC Bayern. De rest moet het anders doen.

Nadat Dortmund in 1997 de Champions League had gewonnen, raakte het verslaafd aan het grote geld. Geen transfersom was te hoog, geen salariseis te gek. Maar toen de voorgespiegelde inkomsten uitbleven, liep de bankrekening van BVB snel leeg. De 130 miljoen die in 2000 met een beursgang werd opgehaald, was twee jaar later al verdampt. In 2005 dreigde het bankroet.

Commercie is geen vies woord

Na een keiharde sanering werd de Bayern-methode vaarwel gezegd. Dortmund zet in op jonge, betaalbare spelers en heeft een voetbalacademie geopend, waar talenten als Mario Götze en Marcel Schmelzer zijn gerijpt. Geheel in die lijn kreeg coach Jürgen Klopp bij zijn komst in 2008 de verzekering dat ‘sportieve droogte’ hem niet zou worden aangerekend.

En zie: in plaats van zo’n 25 miljoen euro per jaar te verliezen op transfers, zoals rond de eeuwwisseling gemeengoed was, staan de Borussen tegenwoordig in de plus. Van 55 miljoen verlies in 2005 is de club gegroeid naar 36 miljoen euro winst voor belastingen in 2012.

Uli Hoeness zal het allemaal worst zijn. Over het succesvolle geel-zwarte model schampert hij: “Ze moeten wel, want ze hebben geen geld.” Bayern wel. De Zuid-Duitsers zagen al vroeg in de jaren tachtig in dat commercie geen vies woord is en legden een solide basis voor een marketingmachine die zijn weerga niet kent. Zelfs Real Madrid, Barcelona en Manchester United komen niet aan de bijna 180 miljoen euro die FCB jaarlijks binnen hengelt met de verkoop van shirtjes en andere commerciële activiteiten. De club maakt al twintig jaar op rij winst. Het stelt Bayern in staat de monstertransfers van Javier Martinez (40 miljoen euro) en Götze (37 miljoen) ‘gewoon’ uit de kas te betalen.

Supporters die bij de overgang naar de hypermoderne Allianz Arena - ook al zo'n commercieel succes - klaagden over gebrek aan sfeer, beet Hoeness toe: “Daar zijn jullie voor verantwoordelijk. Wij zorgen voor het geld. Of willen jullie zo eindigen als 1860 München? Daar is niets leuks aan. Weet je wie daar schuldig aan zijn? Fans die van gisteren leven.”

De cup met de grote oren gaat dit seizoen naar een financieel gezonde voetbalploeg. Ook zonder jaarlijks sportief succes kunnen deze twee clubs het een tijdje uitzingen. De omzetten van 215 miljoen (Dortmund) en 373 miljoen (Bayern) zijn het resultaat van een doordachte langetermijnvisie. De ene noodgedwongen sober en de andere wellustig commercieel, maar er zijn meer wegen die naar Wembley hebben geleid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden