De Betuweroute krijgt toch een railterminal en daar zijn omwonenden niet zo blij mee

Er rijden nu zeven treinen per uur over de route, dat worden er veertig. Beeld Hollandse Hoogte / Luuk van der Lee fotografie

Al jaren wordt gesproken over een containeroverslag bij Reeth. De wens van de provincie Gelderland lijkt nu werkelijkheid te worden. Al blijven omwonenden sceptisch.

Er komt een grote railterminal langs de Betuweroute, tussen Valburg en Reeth, vlakbij de Duitse grens. De gemeente Overbetuwe zag jarenlang geen heil in het project, maar wil nu onder voorwaarden toch meewerken. Er kunnen tot 90.000 containers per jaar worden verwerkt.

Voor de provincie Gelderland kan een langgekoesterde wens werkelijkheid worden, als de gemeenteraad van Overbetuwe dinsdag een besluit neemt. Al bijna twintig jaar wordt er gesproken over een containeroverslag op deze locatie, maar het lukte nooit om de plannen rond te krijgen. Dat kwam onder meer doordat gemeenten in de buurt niet meewerkten en milieuorganisaties zich heftig verzetten tegen de plannen.

"Hier komen water, weg en spoor samen en die unieke logistieke corridor willen we graag benutten", zegt Bea Schouten, gedeputeerde bij de provincie Gelderland. Bij de railterminal kunnen goederen worden overgeslagen tussen de Betuweroute, de A15 en de Waal. Er ligt op deze plek al een emplacement: een containeruitwisselpunt met voorzieningen, dat vooral als parkeerplaats dient voor treinen. Die locatie kan veel beter benut.

Zonder te stoppen 

De treinen rijden nu via de Betuweroute door Gelderland heen, zonder te stoppen. Tegenwoordig zijn dat er zeven per uur, maar dat worden er veertig per uur als de aansluiting met het Duitse spoor klaar is (na 2022). Treinen kunnen dan zelfs doorrijden naar China, via de Nieuwe Zijderoute. "Als de treinen in Gelderland stoppen, hebben we er ook wat aan", zegt Schouten. Het wordt een stuk aantrekkelijker voor bedrijven om zich hier te vestigen en dat geeft de Gelderse economie een flinke impuls. "De Lidl heeft bijvoorbeeld al grote magazijnen in de buurt gebouwd, vooruitlopend op de komst van de railterminal. Andere bedrijven zullen volgen."

De aanleg begint op zijn vroegst over twee jaar. In het begin wordt nog niet zo'n drukte verwacht. Maar als het overslagcentrum vol in bedrijf is, zullen er dagelijks maximaal 350 vrachtwagens met containers af en aan rijden.

Geen prettig vooruitzicht voor de bewoners van de 35 huizen van het buurtschap Reeth, die op luttele meters afstand wonen. Behalve de railterminal speelt er nog veel meer op deze paar vierkante kilometers: de aanleg van een windmolenpark en de verbreding en doortrekking van de A15. Eerder kregen ze de Betuweroute al door hun achtertuin.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Beeld Trouw

Kosten-batenanalyse blijkt dun 

"Het is nog de vraag of zo'n railterminal veel gaat opleveren, uit een aantal onderzoeken blijkt de kosten-batenanalyse nogal dun", zegt Koos Nijssen, secretaris van Buurtvereniging Leefbaar Reeth. "Feit blijft dat iedereen iets wil in onze woonomgeving."

Bewoners besloten zich niet met hand en tand te verzetten tegen alle projecten, maar gingen in overleg met de provincie en gemeente. "We begrijpen dat we op een logistiek interessante plek wonen, maar laten we dan een goed langetermijnplan maken en ervoor zorgen dat de omgeving leefbaar blijft, dat kinderen veilig kunnen fietsen en dat er een goede compensatie komt voor de waardedaling van onze woningen."

Nieuw standpunt 

Dat overleg heeft uiteindelijk geresulteerd in het nieuwe standpunt van het college van Overbetuwe. Niet langer een 'nee' tegen de railterminal, maar een 'ja, mits'. Er staat bijvoorbeeld in dat er groene wallen moeten komen die het uitzicht verfraaien en geluidsoverlast beperken en dat de weg door Reeth verkeersluw moet worden.

Desondanks zijn de bewoners nog niet overtuigd dat het allemaal goedkomt, ze voelen zich buitenspel gezet. "Er zijn nog geen bindende afspraken met omwonenden gemaakt", zegt Nijssen. "Ook de compensatie is nog niet goed geregeld, terwijl dat wel is beloofd."

Overbetuwe en de provincie zeggen dat de bewoners gecompenseerd worden voor alle planschade. Na goedkeuring door de gemeenteraad van Overbetuwe zal ook de provincie een definitief besluit nemen over de aanleg van de railterminal.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden