De betere satire over tv vind je op de tv

In Noord-Amerika vielen het afgelopen jaar de bioscoopbezoekcijfers van de ’blockbusters’ tegen. Al begin september luidde filmcriticus A.O. Scott hierover de alarmbel in The New York Times. Afgezien van ’Inception’ en ’Toy Story 3’ was het ook niet veel soeps wat het zomerseizoen had opgeleverd, en het was de vraag of er nog wel wat zat aan te komen. Scott gaf het filmpubliek geen ongelijk dat het dure maar slappe films als ’The A-team’ en ’Sex and the city 2’ links had laten liggen en liever thuis voor de buis hing: „Amerikaanse films zijn conservatief en voorzichtig geworden, terwijl het tv-drama op de nationale zenders brutaler en meer diepgravend is, en minder bang is om aanstoot te geven”, aldus Scott. Waarbij hij doelde op de geslaagde dramaseries van HBO, zoals ’The Wire’,’True Blood’, ’Breaking Bad’ – hier in Nederland niet uitgezonden maar wel uitgebracht op dvd.

De herfst bracht vervolgens iets betere bezoekcijfers met een onverwacht succes voor ’The social network’ (192 miljoen dollar, 142 miljoen euro; erg veel voor een film zonder bomexplosies). Het succes van die ’highbrow’ film lijkt nu ook tot nieuwe strategieën in de studio’s te hebben geleid. Men gaat weer wat wagen met jong talent. Zo werd voor de zoveelste ’Spider Man’ regisseur Marc Web aangetrokken die alleen nog de hoekige, onafhankelijke komedie ’(500) Days of Summer’ op zijn naam heeft staan.

Dat vernieuwing nodig is in Hollywood blijkt ook weer uit de komedie ’Morning Glory’, vanaf deze week hier in de bioscoop. Deze stuurloze satire over een ontbijt-tv-show doet vooral verlangen naar Hollywoods eerdere satires over televisieshows; naar geruchtmakende klassiekers als ’Network’ (over tv-presentator Peter Finch die wordt uitgebuit omwille van de kijkcijfers), ’Broadcast News’ (over de neptranen van nieuwslezer William Hurt die de kijkcijfers op moeten krikken) en ’The Truman Show’ (waarin een heel leven in scène wordt gezet omwille van de kijkcijfers).

In ’Morning Glory’ maakt iedereen bij de falende ontbijtshow ’Daybreak’ zich ook heel druk om de kijkcijfers, maar gek genoeg schuilt de overwinning in deze film in het feit dat ook de kwaliteitsjournalist capituleert en zijn schort omstrikt. De taarten hebben gewonnen en niemand die dat nog erg vindt, ook de in sexy ondergoed voorthollende (bezoekcijfers!), ooit wel journalistiek gedreven tv-producente niet.

Een treurig, suf einde. Ook voor scherpe satire over het gevecht om de kijkcijfers, kun je beter naar de televisie zelf kijken tegenwoordig, naar ’30 Rock’ van Tina Fey bijvoorbeeld, een tv-satire die al vier seizoenen in Amerika ’maar’ zes miljoen kijkers trekt, maar toch nog steeds gemaakt wordt en scherp blijft, gelukkig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden