De Beers verlaagt diamantprijzen

Vraag van consumenten uit VS blijft groeien, maar tweede afzetmarkt China stagneert

's Werelds grootste producent van diamanten, De Beers, verlaagt zijn prijzen. Het bedrijf kan weinig anders nu zijn oude truc, schaarste creëren door minder diamanten op de markt te brengen, niet meer werkt.

Volgens persbureau Bloomberg laat De Beers de prijzen 9 procent zakken, als zijn klanten deze week naar Botswana komen om de ruwe diamanten van het bedrijf te inspecteren en hun keuze te maken.

Eerder dit jaar besloot De Beers al om niet 31 miljoen karaat, dat is zo'n 6200 kilo, ruwe diamant naar boven te halen maar 29 miljoen karaat (5800 kilo). De hoop was dat een vermindering van het aanbod de prijs zou opdrijven, maar dat is niet gebeurd. De Beers blijkt niet langer in staat de diamantprijs op die manier naar zijn hand te zetten.

Dat lukte vroeger wel. Het van oorsprong Zuid-Afrikaanse bedrijf - niet begonnen door de familie De Beers, maar door Cecil Rhodes, naamgever van de Britse kolonie Rhodesië, nu Zambia en Zimbabwe - heeft een lange geschiedenis van marktmanipulatie. De Beers wist potentiële concurrenten bijna een eeuw lang te verleiden zich bij zijn kartel aan te sluiten. En wie zich niet liet verleiden, werd zonder pardon weggeconcurreerd. In de jaren tachtig van de vorige eeuw beheerste De Beers nog 90 procent van de diamantmarkt.

Nu is daar nog een derde van over. Canadese, Australische en vooral ook Russische diamantproducenten bleken bestand tegen de druk van het machtige De Beers. Zijn grootste concurrent, met een kwart van de markt, is het Russische Alrosa. Rusland is als land zelfs de grootste producent van diamanten ter wereld, fors groter dan Afrikaanse klassiekers als Congo, Botswana en Zuid-Afrika, waar De Beers zijn diamanten vandaan haalt. Nu zijn Russische diamanten wel van mindere kwaliteit en brengen dus minder op.

Zijn monopoliepositie misbruiken kan De Beers - sinds 2011 voor 85 procent in bezit van mijnbouwer Anglo American en voor 15 procent van de Botswaanse staat - dus niet langer. Maar misschien had het dat ook niet nodig.

In 2013 schilderde adviesbureau McKinsey nog een toekomstperspectief waar men bij De Beers een heel warm gevoel van zal hebben gekregen. De middenklasse in landen als Brazilië, Rusland, India en vooral China (plus 129 procent!) zou stevig groeien. En dus kon De Beers, net als zijn concurrenten, rekenen op veel meer vingers waar een diamanten ring aan past.

Daar tegenover voorspelde Mckinsey een daling van de diamantproductie vanaf 2018, vooral omdat bestaande mijnen minder opleveren. Dat kon voor De Beers maar één ding betekenen: droomprijzen.

Brazilië en Rusland zijn sindsdien in een recessie beland en de Chinese economie groeit minder uitbundig. De nieuwe middenklasse in die landen let op de kleintjes en de aanschaf van een sieraad met diamant kan wel even wachten.

En dat voelt De Beers. Het kan terugvallen op een aanzienlijke en nog immer groeiende vraag uit de Verenigde Staten. 40 procent van de 'diamantconsumenten' woont daar. Maar China is de tweede markt, goed voor 16 procent van de vraag in 2013. In dat jaar besteedden consumenten wereldwijd 25 miljard dollar aan diamanten. Bij De Beers én zijn concurrenten. In 2013 was de hoop dat dat bedrag in vijf jaar tijd zou stijgen naar 31 miljard dollar, dankzij grotere kooplust onder de Amerikanen en Chinezen. De prijsverlaging van deze week doet vermoeden dat die voorspelling niet uitkomt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden