Weblog

'De bassen trilden weinig subtiel het glazuur van het gebit'

Een screenshot uit de clip van Aurora. Beeld Youtube
Een screenshot uit de clip van Aurora.Beeld Youtube

Eventjes is Groningen muziekhoofdstad van Europa. Vier dagen lang is de metropool van het noorden strijdtoneel van nieuwe, talentvolle, en onwennige bands die hun uiterste best doen om zich in de kijker te spelen bij boekers, festivalprogrammeurs, platenbonzen en muziekjournalisten. Onze muziekredacteur Joris Belgers fietst door koude Groningse nachten van popzaal naar rockkelder, om te spotten wat muziekjaar 2016 zoal gaat brengen. Vandaag: dag 2.

Eigenlijk al gearriveerd: Aurora
Ze stond vorig jaar al in Groningen, wat haar vervolgens een plekje op Pinkpop opleverde. Een paar maanden terug pakte ze de Melkweg al in, en in maart is Paradiso aan de beurt. Eigenlijk is Nederland al gewonnen terrein voor de Noorse Aurora, die gisteravond ook het Eurosonic-publiek voor zich liet smelten. Met haar breekbare Scandi-pracht treedt ze in de voetsporen van Agnes Obel en Ane Brun, maar doet dat een tikkeltje elektronischer - en theatraler.

Een echte opvallende verschijning is de jonge, kleine, schuchtere blonde Noorse geenszins, maar dat verandert wanneer ze haar keel openzet. Aurora is zo iemand die helemaal opgaat in haar eigen muziek, zonder dat het een vervelend maniertje wordt. Ze durft het aan om David Bowie's 'Life on Mars?' onder handen te nemen - en komt daar prima mee weg. Opengesperde ogen, handen ten hemel, en zingen. Dat kan ze: haar stem is als strak gespannen kristal dat op punt van breken staat.

Gaan we nog veel horen: Mura Masa
Hij is pas negentien, en legde zijn gitaar aan de kant toen hij een paar jaar terug verslaafd raakte aan de hoekige elektronica van Hudson Mohawke. Dat verklaart meteen waarom een groot deel van de set van 19-jarige Mura Masa behoorlijk schatplichtig is aan die genoemde Schotse producer, maar deze jonge Brit heeft zelf ook wel wat in huis. Het is opzwepend, het is spannend, en dat allemaal zonder dat hij een moment opkijkt vanachter zijn laptop, synth en xylofoon - voor het contact met het publiek heeft hij een zangeres meegenomen.

Mura Masa begrijpt goed dat je als producer een onderscheidend geluidje als handelsmerk moet hebben: bij hem is dat de kleine speelgoedpiano. Die weet hij verrassend effectief in te zetten. Luister maar eens naar 'Firefly', dat maar zo een radiohit zou kunnen worden. Mocht dat geen succes worden, wacht hem vast een rooskleurige toekomst als goedbetaalde beatleverancier van de grote sterren.

En veel techno
Er was sowieso veel elektronica, gisteravond. Natuurlijk waren er nog wel gitaren te vinden in het centrum van Groningen, zowel hard brullend (bij het ijzersterke Black Honey) als innemend aaibaar (de guitige IJslandse singer/songwriter Svavar Knútur) - maar er stonden opvallend veel DJ's hun draaikunsten te vertonen.

Vroeg in de avond al, in de bovenzaal van de Simplon: het Spaanse BeGun. Hij maakt het soort tragische melancholieke techno waar heel mooi trillerige beelden van een desolate stad bijpassen. Die dan ook maar meteen werden geprojecteerd. De loeiharde bassen in de bovenzaal van de Simplon trilden weinig subtiel het glazuur van het gebit, het was allemaal nogal zwaar voor het vroege tijdstip op de avond - maar wel erg goed. Een ander trio in deze kwaliteitstechnocategorie was de avond ervoor al opgevallen, HVOB uit Oostenrijk. Met live drummer, en live zangeres - vandaar de naam Her Voice Over Beats. Simpel, maar doeltreffend, net als de manier waarop dit trio telkens uitgekiend richting climax weet toe te werken.

De vreemde naam
Deze nieuwkomers waren een stuk opwindender dan een beetje een vreemde naam op het affiche van Eurosonic, die gisteravond twee keer mocht spelen. Alle Farben draait al een tijdje mee in het clubcircuit, maar moest toch zijn meerderen erkennen aan bovengenoemden met zijn slappe, ongeinspireerde en nogal uitgedachte set. Zijn meegebrachte 'live circus' bestond uit twee dansers die met een vlag wapperden, een trompettist en een livezanger. Als dat alles was dat de Berlijnse DJ in huis had, hebben we vast niks gemist aan zijn tweede set op de avond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden