DE BANK

U kunt met uw bankpasje gewoon pinnen in Paramaribo, was mij beloofd door ABN Amro-Amsterdam. Dat probeerde ik dus bij het zwaar bewaakte hoofdkantoor in de Surinaamse hoofdstad. 'Not accepted', luidde de elektronische boodschap. Om de hoek van mijn logeeradres was nog een ABN Amro-kantoortje, ook al binnen en buiten voorzien van bewapende bewakers, maar niet van een pinautomaat. Op mijn verzoek geld te laten overmaken van mijn Amsterdamse filiaal naar het hunne luidde het antwoord, dat dit wel een dag of vier, vijf kon duren.

ANITA LOWENHARDT

Geld geleend dus en afwachten maar. Na zes dagen bleek de gewenste Nederlandse pecunia voorhanden. Van de 500 gulden had 'Amsterdam' vijf gulden ingehouden en werd hier het 'koersverschil' ook nog eens afgetrokken. 482 Nederlandse en nog wat Surinaamse guldens (koers 200:1) rijker sloop ik langs de bewakers. Ik kon in elk geval de lening terugbetalen en cadeautjes voor de thuisblijvers kopen.

Boos werd ik pas terug in Amsterdam. Op mijn afrekening stond dat de ABN Amro-kruideniers, toch al niet uitblinkend in dienstverlening-over-zee en anderszins, mij 85 gulden in rekening hadden gebracht voor het per telex (bestaan die dingen nog?) overmaken van 500 gulden. Die in Suriname bestelde 500 gulden had mij dus meer dan 102 gulden gekost. Ruim twintig procent kosten voor een zo simpele handeling.

De Consumentenbond gebeld. Een uiterst vriendelijke meneer beloofde mij “dit geval mee te nemen in het jaarlijkse overleg met de banken over hun (gebrek aan) dienstverlening”. Hij vond de kosten “ook wel wat fors”, maar ik moest zelf maar bellen met de directeur van mijn bankfiliaal. Over dienstverlening gesproken.

Toch al nijdig belde ik mijn bankkantoor en al wachtende was ik zo woedend geworden, dat de eerste de beste de volle laag kreeg. Door ervaring wijs geworden, ging deze dame niet in discussie maar verbond ze me, zwijgend, door met haar chef die hoorbaar een cursus omgaan-met-lastige-klanten had gevolgd. Het resultaat van ons gesprek was de belofte dat ik de 102 gulden teruggestort zou krijgen. Dat was bijna drie maanden en vele rekeningafschriften geleden. Geen cent teruggezien, laat staan 102 gulden.

Als u iets meer wilt weten over de fantastische dienstverlening van ABN Amro en dat wilt u. Belt u dan gerust met de bank. Die helpt u. Van uw geld af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden