De auto wordt al een energiecentrale

Samen aan een slimme laadpaal worden e-auto's nu een onderdeel van een virtuele energiecentrale.Beeld Vincent Dekker

Auto's als stroombron voor het elektriciteitsnet: het zat er natuurlijk aan te komen, maar plotseling lijkt het nu hard te gaan. Zowel in  Duitsland als Nederland gaat onder meer TenneT grootschalige proeven doen.

De elektrische auto is een zegen voor duurzame energie. Ik heb al eerder geschreven dat dankzij die auto de batterijen veel goedkoper zullen worden, iets dat je nu ook al ziet gebeuren. Die batterijen zijn nuttig om thuis de stroom uit bijvoorbeeld zonnepanelen op te slaan als er veel stroom wordt aangeboden en weer af te geven als er juist veel stroom wordt gevraagd. Dankzij een flink prijsverschil tussen de stroom bij een groot aanbod en bij een grote vraag, kun je binnenkort waarschijnlijk met zo'n thuisbatterij geld gaan verdienen.

Slimme laadpaal
Maar de elektrische auto is natuurlijk zelf ook heel goed in staat om aan zo'n stroomhandeltje mee te doen. Sluit hem thuis aan, of aan een slimme laadpaal, en je kunt laden bij goedkope stroom en ontladen bij dure stroom. Dan verdient die elektrische auto zich dus ook op die manier terug.

Achter die slimme laadpalen moet dan wel een slim systeem zitten dat enerzijds weet wanneer een auto volgeladen klaar moet staan om weg te kunnen rijden, en anderzijds ook weet dat er voldoende auto's beschikbaar zijn om stroompieken en stroomdalen op het net op te vangen. Het elektriciteitsnet vergt een heel nauwe afstemming tussen vraag en aanbod. Er moet niet te veel stroom zijn, maar ook niet te weing.

Virtuele centrale
Het mooie van batterijen en e-auto's is dat ze niet alleen ingezet kunnen worden bij een piek in de stroomvraag, wanneer anders een gascentrale bijgeschakeld zou moeten worden, maar ook bij een stroomdal. Is er te weinig vraag, dan kan de overtollige stroom naar de (auto)batterijen. In feite maak je zo van duizenden e-auto's en/of thuisbatterijen samen een virtuele elektriciteitscentrale. Maar dan wel een centrale die dus niet alleen stroom kan leveren maar ook kan afnemen, cq opslaan.

Lichtblick en TenneT
In Duitsland gaat groene-energieleverancier Lichtblick werk maken van het idee. Het mikt vooralsnog op thuissituaties, waarbij ook de auto thuis als stroombron en opslagmedium wordt gebruikt. Lichtblick zegt al meer dan duizend distributed energy resources (DER's in jargon) in zijn netwerk te hebben verzameld. Voor de consument levert meedoen een besparing op van zo'n 30 procent op de stroomrekening, dus al snel enkele honderden euro's per jaar.

Het Nederlandse hoogspanningsnet-bedrijf TenneT, dat ook in Duitsland actief is, pakt het nog grootschaliger aan. Het werkt daarvoor samen met New Motion, dat al 25.000 slimme laadpunten exploiteert in onder meer Duitsland, Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk. Met hun laadpasjes van New Motion kunnen duizenden bezitters van elektrische auto's straks in tal van Europese landen bijdragen aan een stabiel en groen stroomnet.

Utrecht
Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het toch wel extra leuk is dat vorig jaar Utrecht als eerste stad een mooie voorzet voor deze ontwikkeling gaf. Dat is dus niet voor niets geweest.

Een zee aan energie
De volgende aflevering gaat over een tweede leven voor de auto-accu. Daarna pak ik echt de draad weer op voor mijn serie over energie uit water!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden