De argwaan gaat niet meer weg

Ik voel me zo'n zeikerd. Nico ter Linden gebruikt in 'Het verhaal gaat...', deel II de taal weer zo verduiveld knap, de uitleg die hij soms geeft, zoals bijvoorbeeld van het zwagerhuwelijk, is zo briljant geformuleerd, dat ik me bijna schaam dat ik iets te zeuren heb.

Maar helaas, de argwaan is gewekt met deel I, toen Ter Linden niet precies genoeg citeerde, niet aangaf wat parafrase was en wat niet en de - aloude - indruk wekte dat Tenach een voorafspiegeling is van het Nieuwe Testament.

Die argwaan gaat niet meer weg. Ik sla hoofdstuk 42 op, De Twee Geboden. “Farizeeën hebben Jezus hun strikvraag gesteld, Sadduceeën dreven de spot (...)” staat in de eerste regel. Ik schrik. 'Farizeeën en Sadduceeën', dat ben ik, jodin, in de oude associaties, want 'het volk' is in een eeuwenlange traditie van interpretatie van zijn joodsheid ontdaan. Maar misschien schrik ik te snel.

Ik blader terug naar eerdere hoofdstukken, ik blader door naar het volgende. De schriftgeleerden komen er niet goed af bij Ter Linden, vind ik. In hoofdstuk 42 krijgt alleen de schriftgeleerde die met Jezus op een lijn zit, een pluim - van Jezus en van Nico ter Linden. Als mensen voor Gods aangezicht in openheid met elkaar spreken “betekent dat het einde van alle godgeleerde strijdvragen”. Het betekent dat “niemand (het meer) waagde (sic) om Jezus nog een vraag te stellen”. Weg twijfel, weg vragen, weg de joodse manier van toenadering tot het Goddellijke.

Tientallen vragen heb ik bij ieder klein stukje 'Ter Linden'. In hoofdstuk 42 wordt het Sjema Jisraeel geciteerd. Luister Israel, “de Heer is God, de Heer alleen', vertaalt Ter Linden. Echad, een, enig, de enige, de ondeelbare, maar 'alleen'? Hoe zit het dan met het goddelijke van Jezus, hoe moeten de verzen 35-37a dan worden geïnterpreteerd? Ter Linden fietst er wel erg gemakkelijk overheen. Maar ik zei het al: ik ben argwanend. En dat blijf ik, ook al roep ik daarmee precies de - eveneens eeuwenoude - associatie op met de jodin die twijfel, vragen - de godgeleerde strijdvragen van de schriftgeleerden - stelt boven geloof.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden