De Applehype is nog lang niet voorbij

Bedrijf rapporteert grootste kwartaalwinst ooit door een onderneming gemaakt: 18,4 miljard dollar

De Applehype lijkt zijn hoogtepunt te hebben bereikt. Nog nooit eerder gingen er zoveel iPhones over de toonbank als in het afgelopen kwartaal: 74,8 miljoen exemplaren. En nog nooit boekte het bedrijf een winst van 18,4 miljard dollar in één kwartaal. Sterker nog: geen ander bedrijf deed dat het imperium van Steve Jobs zaliger ooit voor.

Applebaas Tim Cook meldde dan ook verheugd dat zijn team "het beste kwartaal ooit heeft gedraaid, dankzij 's werelds meest innovatieve producten en recordverkopen van de iPhone, de Apple Watch en de Apple televisie". Overigens maakte Apple de cijfers over de Apple Watch niet bekend.

Financieel directeur Luca Maestri liet zich minder enthousiast uit. Het bedrijf mag records hebben gebroken, de cijfers laten wel een afvlakking van de groei zien bij de iPhone-verkoop. Maestri verwacht zelfs dat het komende kwartaal uit is met de groei: hij voorziet voor het eerst sinds 2003 zelfs een daling van de omzet: van 58 miljard dollar in het eerste kwartaal vorig jaar naar 50 tot 55 miljard dit jaar.

"We opereren in een zeer moeilijke macro-economische omgeving", verklaarde Maestri tegen persbureau Reuters. Hij doelde op de tegenvallende verkopen in China, een van Apples belangrijkste groeimarkten. Er zijn kwartalen geweest waarin Apples verkopen tot zelfs 99 procent stegen. Het laatste kwartaal was die groei 'slechts' 14 procent. "Zoiets hebben we niet eerder meegemaakt", aldus de financieel directeur van Apple.

Zijn het de voortekenen van een van zijn voetstuk vallende grootmacht? Allerminst, zegt analist Jos Versteeg van private bank Theodoor Gilissen. Het mag de Chinezen nu economisch niet voor de wind gaan, maar dat trekt in de toekomst wel bij, verwacht hij.

"De middenklasse van China is vrij klein, die blijft nog een tijdje groeien. De gemiddelde leeftijd in China is lager dan die in West-Europa, precies wat het bedrijf nodig heeft. Dus ik verwacht nog een behoorlijke groei voor Apple in China."

Ook techjournalist Arnoud Wokke van Tweakers ziet het bedrijf niet de kant op gaan van Nokia en Blackberry. "Financieel redt Apple het nog tientallen jaren. Ook als de verkoop verder stokt. Het heeft 216 miljard dollar in kas, kan Griekenland kopen en nog geld overhouden."

En concurrentie? Ook daar hebben ze bij Apple nauwelijks last van, weet Versteeg. Aan de onderkant van de markt zijn er weliswaar veel goedkope concurrenten, maar in de duurdere toestellen zijn ze nog steeds heer en meester. Wokke vult aan: "Apple verkoopt in een kwartaal meer smartphones dan LG in een heel jaar." Dat danken ze aan een sterke merknaam, goede producten en loyaliteit van hun klanten.

Toch erkennen beide specialisten dat het bedrijf op termijn met een nieuw innovatief hoogstandje op de proppen moet komen om consumenten te blijven paaien. "Apple staat erom bekend dat het zich blijft ontwikkelen. Doe je dat niet, dan heb je een goed imago maar win je nooit de Champions League."

Versteeg voorziet op termijn veel potentie voor Apple Pay, een betaalservice die het mogelijk maakt om met je iPhone te betalen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden