De andere kant van Steve Jobs

Een uniek creatief brein, maar ook een hork. Dat is het beeld dat opdoemt uit de film 'Steve Jobs' over de baas van Apple. Scenarioschrijver Aaron Sorkin: 'Ik heb gekozen voor momenten waarop hij onder grote druk staat.'

Velen beschouwen hem als de grootste visionair van de 21ste eeuw. De man die onze levens en daarmee de wereld veranderde. De voormalig Apple-CEO Steve Jobs, het gezicht van een van de meest succesvolle bedrijven in de geschiedenis, kreeg iedereen aan de smartphone. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan een miljard mobiele Apple-apparaten verkocht. Maar de verfilming van zijn leven laat ook een hele andere kant van hem zien.

Steve Jobs, die in 2011 op 56-jarige leeftijd aan de gevolgen van alvleesklierkanker overleed, ging de geschiedenis in als een van de meest succesvolle ondernemers aller tijden. Hoewel hij als president-directeur van Apple een salaris ontving van 1 dollar per jaar, lag zijn vermogen dankzij zijn aandelenpakket volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes rond de 7 miljard dollar.

Spijkerhard

Het was daarom niet verwonderlijk dat de bekende Amerikaanse schrijver Walter Isaacson, die eerder de levens van Albert Einstein en Henry Kissinger op papier zette, zijn biografie wilde schrijven. Dat boek verscheen eind 2011, vlak na Jobs' dood. Het liet aan de ene kant een uiterst charismatische man zien, met een enorm sterke intuïtie en een ongeëvenaard creatief brein. Maar tegelijk blijkt uit het boek hoe spijkerhard Jobs Apple leidde. Hoe hij een intense hork kon zijn tegen de mensen om hem heen. "Muzikanten spelen een instrument, ik bespeel het orkest", zei Jobs eens.

Na het boek, is er nu de film 'Steve Jobs'. Aaron Sorkin schreef het scenario. Eerder schreef hij al het scenario voor 'The Social Network', de film over Facebook-oprichter Mark Zuckerberg, waarvoor hij in 2011 een Oscar kreeg.

"Ik heb me bij het schrijven van het scenario laten inspireren door het boek van Isaacson en daarnaast veel met mensen uit de directe omgeving van Jobs gesproken", zegt Sorkin. "Het is meer toeval dat ik me nu weer op een tech-tycoon heb gestort hoor. Ik ben zelf niet zo'n techneut. Ik heb wel een iPhone in mijn zak, maar dat is het dan ook wel. Ik ben vooral gefascineerd geraakt door het verhaal achter Steve Jobs", legt Sorkin uit.

Ook de scenarist schildert Jobs in de film bepaald niet af als een innemende man. Al vanaf de eerste scène voelt de kijker direct hoe zwaar de Apple-techneuten het in de begintijd van Jobs hadden. Bij de lancering van de eerste Macintosh in 1984 eist Jobs (gespeeld door de Duitse acteur Michael Fassbender) dat zijn beste techneut Andy Hertzfeld de computer voor een volle zaal 'Hello' laat zeggen. Iets wat de programmeur op zo'n korte termijn niet meer voor elkaar weet te krijgen. Maar Jobs accepteert geen nee en zet hem onder onmenselijke druk het toch waar te maken. Als het hem niet zou lukken, zou Hertzfeld zijn baan verliezen en door Jobs op het podium belachelijk gemaakt worden.

"Dit is het beeld wat ik na mijn uitgebreide onderzoek van hem gekregen heb. Natuurlijk laat ik ook zien hoe baanbrekend hij geweest is. Dat komt voortdurend terug in de film. Maar ik heb gekozen voor momenten waarop hij onder grote druk staat: drie productlanceringen die zijn leven veranderden. Als ik hem had laten zien op een verjaardagsfeestje, hadden we vast een hele andere kant van hem gezien", zegt Sorkin.

Het komt de scenarioschrijver op kritiek van Apple te staan. De huidige president-directeur Tim Cook zei zich "niet te herkennen" in de Steve Jobs uit de film. "De Steve Jobs die ik ken was een fantastisch mens, met de capaciteit om om de hoek te kijken en de toekomst te voorspellen", zei Cook enkele maanden geleden al. Maar Sorkin begrijpt die kritiek niet. "De film is geen journalistieke documentaire. Het is een schilderij, geen foto. Al is de inhoud van de gesprekken absoluut gebaseerd op hoe het daadwerkelijk is gegaan."

Joanna Hoffman

De enige die in de film niet over zich heen laat lopen is Joanna Hoffman, gespeeld door Kate Winslet. Hoffman werkte jarenlang aan de zijde van Jobs bij Apple. "Ik heb haar uitgebreid gesproken voordat ik de rol van Hoffman ging spelen en ik was diep onder de indruk", vertelt Winslet tijdens een interview in een Londens hotel. "Hoffman zag Jobs als een studentikoos mannetje en keek nooit zo tegen hem op. Ze durfde daardoor eerlijk tegen hem te zijn. Daarnaast had zij eigenlijk nauwelijks iets negatiefs over hem te zeggen."

Winslet was daarom heel erg blij om juist haar rol te mogen vertolken. "Via Joanna Hoffman krijg je in de film toegang tot een andere kant van Steve Jobs. Ook een wat stillere en gevoeliger kant van een man die tegen anderen inderdaad een hork kon zijn." Hoffman werkt samen met Jobs in de aanloop naar de productlanceringen in 1984, 1988 en 1998, die centraal staan in de film.

Hoewel de film in de Verenigde Staten door recensenten behoorlijk goed is ontvangen, is het daar tot nu toe niet de gehoopte kaskraker geworden. Na teleurstellende bezoekersaantallen besloten tweeduizend bioscopen de film uit de programmering te schrappen. In Nederland gaat de film vandaag draaien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden