De Amerikaanse e-reus zet voet op Nederlandse bodem

Amazon heeft bij de start al bijna evenveel titels in de aanbieding als bol.com

Net voor de feestdagen is de gigant dan toch naar Nederland gekomen. Amazon, de grootste internetwinkel van de wereld, verkoopt sinds gisteren elektronische boeken in Nederland.

Via een Nederlandse Amazon-website zijn ruim 20.000 Nederlandse titels te koop. Dat is iets minder dan de 24.000 van de grootste online-concurrent Bol.com. E-boeken maken momenteel 5 procent uit van de Nederlandse boekenmarkt.

Er is met angst en beven uitgekeken naar het moment dat het Amerikaanse Amazon voet aan Nederlandse wal zou zetten. Vooral in het boekenvak heerste argwaan. Amazon is gewoon hard te onderhandelen met uitgevers om boeken voor een zo laag mogelijke prijs aan te bieden. Hoe de contracten met de uitgevers er precies uitzien is niet bekend. Maar de Nederlandse e-boeken die Amazon verkoopt kosten in ieder geval minder dan de goedkoopste gedrukte versie, zo heeft het Amerikaanse bedrijf vastgelegd. De vaste boekenprijs geldt niet voor elektronische versies. Nog niet alle Nederlandse uitgevers zijn met Amazon in zee gegaan.

In de VS woedt een fel debat over de macht die Amazon over de uitgevers uitoefent. Zo is er een slepend conflict met uitgever Hachette. Die accepteert niet langer de lage inkoopprijs die Amazon oplegt. Meer dan honderd schrijvers tekenden daarop protest aan, onder wie grote namen als John Grisham en Mark Haddon. Hun boeken zijn nog altijd niet via de webwinkel verkrijgbaar.

De strategie van Amazon, opgericht in 1994, leunt volledig op lage kosten - en niet alleen voor de boeken. Door goedkoper te zijn dan anderen wil het bedrijf zoveel mogelijk verkopen. In de VS en ook in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, is dat inmiddels van alles: van boeken, computers en kleding tot e-readers en smartphones. Voor leveranciers is het stikken of slikken: iets is voor weinig geld te koop via de site van de gigant of helemaal niet.

Die werkwijze hanteert topman Jeff Bezos ook binnen het bedrijf. Regelmatig komen misstanden in de distributiecentra van het concern aan het licht. Werknemers maken lange dagen, tegen karige lonen en onder soms beroerde omstandigheden.

In Duitsland riepen vakbonden vorig jaar rond Kerst op tot een staking, uit protest tegen het zware werk. Het geërgerde Amazon kondigde vervolgens een paar maanden later aan de boekenstroom via Poolse distributiecentra te laten lopen, op kosten van de Duitse uitgevers, om zo de opspelende Duitse vakbonden te ontlopen.

Nu Amazon met een nog beperkt aanbod in Nederland begint, is de vraag wat de webshop hier verder van plan is. Mogelijk heeft het interesse voor onlinewinkel Wehkamp, voorheen postorderbedrijf in onder meer kleding, dat in de etalage staat. Amazon heeft in ieder geval al wel de naam Amazon Fashion geclaimd in Nederland .

Concurrent Bol.com, op dit moment in Nederland de grootste webwinkel, zegt de komst van Amazon niet te vrezen. Er zijn al veel aanbieders op de Nederlandse online-markt, constateert topman Daniël Ropers, Amazon is eigenlijk nogal laat. Bovendien groeien de totale online-verkopen nog altijd flink; de omzet van de één hoeft niet meteen ten koste te gaan van de omzet van de ander. Fysieke winkels hebben mogelijk meer te vrezen van de komst van Amazon.

De verlieslatende lieveling van beleggers

De grootste webshop ter wereld is doorgaans geliefd bij beleggers, maar maakt op dit moment verlies. Amazon, begonnen als online boekhandel in Seattle, zag het laatste kwartaal het verlies oplopen tot 437 miljoen dollar op een omzet van rond de 20 miljard dollar. Het bedrijf maalt er niet om. De strategie is: hard groeien, tegen zo laag mogelijke kosten. Het aantal werknemers, rond de 140.000, stijgt dan ook hard. En beleggers geloven daar vooralsnog in: een aandeel in het bedrijf is sinds 2004 ongeveer tien keer zo duur geworden. De Nederlandse internetwinkel Bol.com heeft een omzet van circa 500 miljoen euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden