DE AMBASSADEUR VAN DE BLAUWE GOLF

De hype is tussen het verschijnen van twee boeken te plaatsen. Eerst was er 'De Celestijnse belofte' van James Redfield, en recentelijker 'Dialoog met de natuur', door Irene van Lippe. Daartussen doken ineens dolfijnen op, was de blauwe golf overal. Dat ging verder dan het sentiment van Flipper, waar het overigens slecht mee af liep.

Een diepere betekenis krijgen de dieren bij de fanatieke predikers van de new age-beweging. Zij zien de dolfijnen als de symbolen van de nieuwe tijd: een overgang naar een fase waarin de mens weer in eenheid met de natuur leeft. Het dolfinisme vindt ook gretig gehoor bij de poorten van de new age-centra, deels omdat aan de blauwe golf inmiddels veel geld wordt verdiend.

“Dolfijnen weten feilloos hoe ze media moeten manipuleren”, zegt Horace Dobbs glunderend. Hij snapt de hausse aan mediabelangstelling wel, en Dobbs kan het weten. Als een ware Jacques Cousteau speurde de voormalige atoomonderzoeker de afgelopen tien jaar oceanen af; met als doel contact leggen met dolfijnen en hun intelligentie meten. Daarna maakte Dobbs een gedachtensprong. Wat de mens voor de aarde is, is de dolfijn voor de zee.

Over dat thema schreef hij een aantal boeken, waaronder 'Dance to a dolphin song' en 'The journey into dolphin dreamtime'. Recentelijk verscheen ook 'Dilo makes friends', een deel in een serie kinderboeken die de Brit over het dolfijntje Dilo schreef. Het is volgens een folder 'een opwindend verhaal van een jonge dolfijn die zijn moeder na een tragisch ongeluk verliest'. In het boek schrijft Dobbs vanuit de perceptie van het diertje, gebaseerd op ervaringen die hij zelf opdeed.

Vorig weekend was Dobbs in Amsterdam, als stop in een toernee die de schrijver ook naar Duitsland en Oostenrijk voert. Om bij Dobbs in de buurt te komen moet zijn toehoor van vijfentwintig belangstellenden in de Amsterdamse new age-tempel Oibibio 95 gulden neertellen. Misschien verklaart dat de niet aflatende glimlach op het gezicht van de schrijver. Hij draagt een trui met het dolfijntje Dilo, waarboven de roze puntjes van zijn overhemd steken.

Hij heeft een gemakkelijk gehoor voor zijn 'dolphin playshop'. De deelnemers zijn bijna uitsluitend vrouwen van een jaar of veertig, die steeds erg lachen, ook als daar geen reden toe is. Iemand verklaart het tijdens de koffiepauze door alle energie die vandaag vrijkomt. Bijna iedereen kan vertellen over ervaringen met dolfijnen, zo blijkt als Dobbs een ronde maakt waarin het gehoor mag zeggen waarom het gekomen is. “Jullie zijn hier namelijk allemaal met een reden”, legt Dobbs met een glimlach uit.

De verhalen komen daarna snel los. “Ik noem mijzelf een vriendelijke dolfijn”, begint deelneemster Sara. “Het gebeurt in mijn schilderijen”, zegt een andere vrouw, “zelfs als ik nog niet weet wat het wordt komen er dolfijnen tevoorschijn.” Dobbs kan dat verklaren: “De genezende kracht van dolfijnen kan ook uit schilderijen komen. Het is energie.”

De kennismakingsronde voert dan naar de seksuele energie de dolfijnen bezitten. “Hij kwam met zijn lichaam tegen mijn buik”, zegt een vrouw die voor de kust van Eilat met een dolfijn zwom, “daarna was ik heel gelukkig, was ik gehealed.” Een golf van emotie zwelt daarna door de zaal. Eerst door het verhaal van Martine, die vorige week viool voor de dolfijnen in Harderwijk speelde. Martine moet huilen bij de gedachte aan die ervaring, en de zaal zucht diep. Mogelijk emotioneler vallen de woorden van de gehandicapte Petra. “De dolfijn symboliseert het ondeugende kind in mij. In het water ben ik ècht vrij”, zegt het meisje, “dan ben ik niet langer gehandicapt.”

Citaat: “Vanuit de diepte komen er twee naar boven. Ik zwem erheen, de ene kijkt met een schuin oog naar me, heel dichtbij. Ik kan alleen maar zeggen: 'Hallo, hallo, hallo' ... Ik voel me zó dichtbij en bezield. Het is opwindend en nieuw en kijken, kijken, kijken en voelen. Stel je voor, ik zwem in de OCEAAN! Met DOLFIJNEN! Grens-loze, eindeloze liefde dringt langzaam tot mij door.” (Irene van Lippe, Dialoog met de natuur, blz. 134).

In de koffiepauze valt pas op, hoezeer dolfijnen de playshop van Dobbs beheersen. De folder van de organisatie New Spirit Travel (een 'reünie' met dolfijnen in de Caraïbische zee voor 2549 gulden). En informatie van reisbureau Wildlife Odyssey ('met geheven kop en lachende blik duiken de prinsen van de oceaan voor me op'). De aanwezige Japanse healer met de naam Shizako Ouwehand prijst de sweaters met plaatjes van Dobbs boeken aan, met woorden die niemand lijken te verbazen. “Ze zijn erg goed. Deze truien zijn koud als het warm is. Ik heb er al een aantal mensen mee genezen.”

Dolfijntjes klinkelen als hangertjes in oren, dartelen op t-shirts. Bij Ada Voordewind, die met haar man Dick oprichtster is van Dolphin Friends Holland, zwemmen ze om een blauw rond steentje aan een halsketting. Op de eerste dolfijnen-ontmoetingsdag die de vereniging deze maand hield stroomde liefde en blijdschap, vertelt Voordewind.

Ze beziet de boodschap van dolfijnen in religieus perspectief. De dolfijnenhausse is een teken dat de komst van de Verlosser inluidt. De dolfijn zal de geïndividualiseerde mensen tot elkaar brengen, en 'de verbinding tussen ons en Jezus Christus' herstellen.

Een treurig lot wacht jaarlijks een half miljoen dolfijnen, meldt Kijk. Ze sterven door vervuiling van de kustgebieden of verdrinken in de netten van tonijnvissers. Per negen gevangen tonijnen laat een dolfijn het leven. Het maandblad citeert de dolfijnenvanger Richard O'Barry. Hij trainde Kathy, een van de vijftien dolfijnen die in de rol van Flipper in de gelijknamige televisieserie beroemd werd. “Toen de serie afgelopen was sloten ze haar eenzaam op in een klein bassin.” Hij was er bij toen Kathy stierf, en denkt dat ze zelfmoord pleegde. “Ze was niet ziek, maar stopte met ademhalen. Ze stierf aan een gebroken hart.”

“Dag Zeusje!”, roept Irma Verhoeven van het Harderwijkse dolfinarium tegen een dolfijn die in een enorme bak water op het buitenterrein zwemt. Het dier tikt nieuwsgierig met zijn snuit tegen de glaswand van het bassin, en schiet weg. Aan de overkant staat verzorger Olav met een emmer en gooit dode wijting, sprot en haring in het bassin. Zeusje schiet ineens met twee andere dolfijnen uit het water. In formatie maken ze een vrolijke sprong.

Dit jaar kwamen 930 000 mensen naar de dolfijnen in Harderwijk kijken, volgens Verhoeven een 'topjaar'. Ze verklaart het door de stijgende interesse, die mensen voor het 'leven in het water' hebben. “De groene golf, waarin er aandacht was voor het leven op aarde, is verschoven naar het water. We zitten nu middenin de blauwe golf. Mensen hebben interesse voor alles wat in het water leeft.”

De ambassadeur van die nieuwe golf is de dolfijn, zegt Verhoeven, hoewel ze niet veel verder dan die constatering wil gaan. Alle andere eigenschappen die de dieren worden toegekend doet ze af als het Flippersyndroom. Daarin wordt de dolfijn voorgesteld als een dier dat goed en kwaad van elkaar kan onderscheiden, en dat mensen in nood altijd te hulp zal schieten. Onterecht, meent Verhoeven: “Ik snap dat bijzonder is om met dolfijnen te zwemmen. Ze zijn groot, happy, indrukwekkend. Er zwemt een dier van drie meter lengte voor je, een gewicht tussen de 250 en 300 kilo. Zoiets máákt indruk, wanneer je dat meemaakt in het warme water van de Bahama's.”

Het zal voor een gedeelte jaloezie zijn, die mensen bij dolfijnen aantrekt, denkt ze. De dolfijn brengt zijn tijd behalve aan voedsel door met spelen en seks. “Zelfs tijdens de jacht doen dolfijnen dat nog. Ze kennen geen bezit, de dieren hebben alleen elkaar. Allemaal eigenschappen die mensen niet meer kennen.” Stilte. “Wij hebben het leven voor onszelf inderdaad gecompliceerd gemaakt. Wij worden als andere dieren gedreven door de wil om te overleven, naast de drang om ons voort te planten. Mensen interpreteren die drang op hun wijze, en ik vraag me af of die overeenkomsten met dieren heeft.”

Het Amsterdamse new age-centrum Oibibio opende afgelopen maand een dolfijnen-afdeling, met boeken, sieraden, kleding en houtsnijwerk. In februari is er in het centrum de driedaagse workshop 'Persoonlijk leiderschap'. waarin deelnemers leren managen als een dolfijn. “Dolfijnen houden van snelle actie en houden het blikveld altijd breed. Deze en andere instrumenten die de dolfijn gebruikt passen wij toe”, aldus de krant van Oibibio.

Tegen half vier sluit de Britse schrijver Dobbs de middag af met een afdaling naar het zangspoor van de dolfijn. Er wordt een bandje opgezet. Zweefmuziek trilt de lucht in het zaaltje, terwijl mensen op de vloer gaan zitten. Een Engelse vrouw voert ons mee. 'Dit is jouw moment om de ervaring op te doen. De droom is open.' Het gehoor daalt een trap af, en komt in een grot met kristallen. Dan is er een ontmoeting met dolfijnen, die door prachtig water voert.

Irma Verhoeven van het Dolfinarium staat in de lege ronde zaal, waar in de zomer bezoekers komen kijken. Dolfijnen zwemmen snel rond door het zoute water, morrelen aan het hek naar een ander bassin. “Ik denk dat het noodzakelijk is dat mensen opnieuw bewust worden van de natuur en dieren om hen heen”, zegt Verhoeven. “Het zal móeten, omdat er anders geen leven meer is. Daarom is een tendensverandering nodig, door een vernieuwd respect voor dieren en natuur. Ik heb geleerd dat mensen alleen datgene koesteren waarvan ze houden. Maar je kunt alléén houden van de dingen die je kent, die je léérde.”

De dolfijnen, 'de goden van de oceaan'. voeren het gehoor van Horace Dobbs weer terug, naar de kristallen grot. Na afloop van de droom kijkt Dobbs vergenoegd, en vraagt of iedereen na deze reis weer terug in de echte wereld zijn. Hij heeft een 'fantastische' ervaring gehad. “Ik was een walvis en verdwaald, en ging verder en verder van alles vandaan.” Hij drukt zijn gehoor nog profetisch op het hart dat het hiermee niet allemaal eindigt. “Het zal gaan waar je wilt dat het heen voert.” Horace Dobbs stráált.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden