De Airbus was gecheckt, de piloot ervaren. Wat is de oorzaak van de crash?

Een toestel van Germanwings stijgt dinsdag op in Düsseldorf. Beeld getty

Hoe ongebruikelijk is de crash van vlucht 4U9525? Waarom valt een vliegtuig op topsnelheid ineens naar beneden? Vaststaat dat het vliegtuig in acht minuten een flinke duikvlucht heeft gemaakt, van een kruishoogte van ruim 12 km hoogte (38.000 voet) tot een hoogte van 2000 meter in de Franse Alpen. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Mechanisch falen
Mogelijk had het vliegtuig technische mankementen. Een ooggetuige vertelde tegen persbureau AP dat hij het vliegtuig opmerkelijke geluiden hoorde maken. Om half twaalf hoorde ik luide geluiden in de lucht", zei campingeigenaar Pierre Polizzi. "Vaak is het een straaljager die overvliegt, dus ik dacht dat het zo'n vliegtuig was. Het geluid was lang, acht seconden, alsof het vliegtuig langzamer vloog dan een militair toestel. Daarna was er weer een geluid, dit keer een halve minuut."

Toch was het vliegtuig maandag nog veilig verklaard, nadat technici die ook verantwoordelijk zijn voor de toestellen van Lufthansa de Airbus hadden gecontroleerd. In de zomer van 2013 was het vliegtuig uitgebreid geïnspecteerd, in het kader van een tweejarige inspectiecyclus. Een half jaar later werd het toestel voor Germanwings ingezet. De organisatie heeft in dertien jaar dat ze vliegt nog geen enkel incident meegemaakt.

De Airbus was 24 jaar oud en sinds 1991 in het bezit van Lufthansa. Volgens universiteit docent van de TU Delft Joris Melkert is een vliegtuig van 24 jaar 'oud'. "Toestellen kunnen lang mee, maar dit is vrij oud", zo stelde hij tegen de NOS.

Veiligheidsexpert Alex Macheras zei tegen het Britse Sky News dat het toestel een uitstekende reputatie heeft: het toestel is makkelijk te vliegen, up-to-date en uitgerust met de nieuwste technologie, aldus Macheras.

Volgens een veiligheidsrapport van Boeing crasht een Airbus A320 in 0.14 keer van de miljoen vluchten. Minder dan een Boeing 737, becijferde persbureau Reuters. De laatste keer dat een Airbus A320 crashte was in december, toen een vliegtuig van AirAsia als gevolg van slecht weer in de zee nabij Indonesië neerstortte.

Een vliegtuig van Germanwings op de luchthaven van Keulen, in oktober. Volgens de vliegtuigmaatschappij worden de vliegtuigen goed onderhouden Beeld epa

Metaalmoeheid
Het kleine gebied waarin de brokstukken liggen, een paar vierkante kilometer, zou erop kunnen wijzen dat het vliegtuig intact tegen de berg is gevlogen. Anders zouden de brokstukken verder van elkaar liggen, zegt Todd Curtis, directeur van de Airsafe.com Foundation tegen persbureau AP.

De duikvlucht van vlucht 4U9525 was twee keer zo snel als normaal, zo blijkt uit de vluchtgegevens. Mogelijk komt dit door een plotselinge decompressiesituatie als gevolg van metaalmoeheid, aldus Curtis. Gebeurt dit, dan zou de eerste actie van de piloten zijn om het vliegtuig onder de tienduizend voet te brengen, waar de lucht kan worden ingeademd. De zuurstofmaskers bieden genoeg tijd om af te dalen, maar onduidelijk is waarom er dan toch een crash plaatsvond.

Menselijke fout

Het is ook mogelijk dat het vliegtuig door een menselijke fout omlaag is gedoken. Dat lijkt niet waarschijnlijk. De piloot had ervaring, met al tien jaar vliegervaring voor Lufthansa en Germanwings en meer dan zesduizend vlieguren, zo meldde Germanwings woordvoerder Florian Grenzdorfer dinsdag op een persconferentie.

Franse luchtvaartautoriteiten melden dat, in tegenstelling tot eerdere berichten, er waarschijnlijk geen noodsignaal is uitgezonden door de piloten. "Er is geen mayday uit het vliegtuig gestuurd", aldus een woordvoerder tegen persbureau AFP. "De luchtvaartcontrole heeft pas aangemerkt dat het vliegtuig in gevaar verkeerde nadat er geen contact meer met het toestel was."

De gevlogen route is ook niet heel bijzonder. Maandag was nog dezelfde vlucht zonder problemen afgelegd. Daar komt nog bij dat het veiligste moment in een vliegtuig het moment is dat het op 'cruising speed' is. De meeste ongelukken gebeuren bij het opstijgen of de landing.

Slecht weer
Het lijkt ook onwaarschijnlijk dat het toestel door slecht weer zou zijn neergestort. De Franse weersite La Chaine Météo meldde dat het weer ten tijde van de crash op de Middellandse Zee onrustig was, maar dat het in de Franse Alpen meeviel met de wind en de regen.

Terrorisme
Het idee dat de crash een terroristische aanslag was, werd door een woordvoerder van Lufthansa dinsdagochtend snel de kop ingedrukt. "Er zijn geen aanwijzingen dat dit terrorisme was", aldus de woordvoerder tegen persbureau ANP.

Zwarte dozen
Het arrondissementsparket van Marseille leidt het onderzoek naar de vliegramp. De kans dat mogelijk snel duidelijkheid komt over de oorzaak van de ramp is aanwezig. Een van de zwarte dozen is dinsdagmiddag gevonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden