De actuele schoolkrant

,,Je kan natuurlijk zeggen: ik geef liever les uit een boek. Maar encyclopedieën worden al niet meer op papier uitgegeven. Er is dus geen weg terug, de computer heeft al gewonnen. Dan kun je maar beter zorgen dat er goed materiaal is.''

Leerlingen die hun werkstukken maken met behulp van het meest actuele wereldnieuws: dat is de bedoeling van een nieuw periodiek, op internet en papier. Maar kunnen leerlingen behalve de krant ook niet te gemakkelijk werkstukken van anderen 'downloaden' om zo hun punten te halen?

Eric Mos, docent geschiedenis en maatschappijleer op het Penta College Blaise Pascal in Spijkenisse, zit 's morgens vroeg al met een arendsblik zijn krant, Trouw, te lezen: wat is een bruikbaar artikel, en wat zijn dan de juiste vragen?

De docent van de christelijke scholengemeenschap is een van de leraren die meewerken aan Stepnet, de site op internet die hoort bij de papieren @krant. Dat is een driewekelijkse krant, voor het onderwijs, bestaand uit een broederlijke mix van artikelen die recent in Trouw en de Volkskrant stonden -alsof het geen concurrenten zijn. Vorige week verscheen de eerste @krant.

In dat eerste nummer staat bijvoorbeeld een lang artikel over het Panamakanaal, dat de VS op oudejaarsdag immers aan Panama teruggaven. Op internet zijn vragen en opdrachten te vinden die horen bij dat artikel.

Mos is een van de mensen die de vragen maken. Wie op school in de hogere klassen van havo en vwo (de studiehuis-leerlingen) werkt met die @krant, vindt op Internet de bijbehorende vragen en praktijkopdrachten.

Die moeten liefst flink concreet zijn, vindt Mos. Hoe vager een opdracht ('schrijf een werkstuk van vijf A-4tjes over aluminium', of 'schrijf een artikel over de Amerikaanse president Carter'), des te meer ongericht muisgeklik je bij leerlingen veroorzaakt. Zo moet het dus niet.

Voor het Panama-artikel moeten zowel de havo- als de vwo-scholieren bijvoorbeeld ('in groepjes van vier') de onderhandelingen in 1977 naspelen over de teruggave van de kanaalzone aan Panama: eerst apart argumenten bedenken om het land terug te willen (Panama) of het niet te willen teruggeven (VS), vervolgens echt onderhandelen.

Het artikel is niet alleen voor geschiedenis bruikbaar, ook voor andere vakken. Aardrijkskunde en Engels, bijvoorbeeld. Scholieren uit vwo-5 moeten doorsurfen naar de site waar je het Panamakanaal via een camera live kunt gadeslaan: www.pancanal.com. Daar moeten ze vragen beantwoorden (How long does it take for a ship to sail from one ocean to the other? bijvoorbeeld) maar ook opdrachten maken: Describe the scene and the action (if any) in around hundred words. Write for someone who does not see the pictures, and try to use some of the new words you picked up while reading the text.

Mos: ,,Een van de krachtigste kanten van zo'n combinatie van krant en internet is, dat het actueel is. Een schoolboek moet minstens vijf jaar meegaan, anders is het zonde van het geld. Ik heb wel meegemaakt dat je werkte met een boek waar nog niet eens in stond dat Jeltsin de macht had gegrepen.''

,,Maar we sturen de leerlingen ook langs informatie uit boeken. De kracht van internet is weliswaar die actualiteit, maar je moet het belang van informatie ook kunnen wegen, en dat gebeurt nu een keer meer in boeken. Als je op de site van het Witte Huis informatie hebt gevonden over de rol van president Carter in de Panamakanaalkwestie, dan hoor je dat niet voor zoete koek te slikken. Boeken hebben vaak meer afstand dan informatie van het net.'' En dus krijgt de Stepnet-gebruiker het advies om ook Schulte Nordholts 'Triomf en tragiek van de Verenigde Staten' eens te raadplegen, of Maarten van Rossems 'De VS in de 20ste eeuw'. Mos: ,,Dat doe ik doelbewust. Zo'n prachtig geschreven boek van Schulte Nordholt moet je niet weglaten.''

Hoe reuze verantwoord zo'n leesadvies misschien ook is, valt niet gewoon te verwachten dat binnen een paar maanden ergens anders op internet alle antwoorden op alle Stepnet-vragen staan, dat een keur aan werkstukken downloadbaar zal zijn, en dat leerlingen die onbekommerd bij hun eigen leraar inleveren alsof het hun eigen werk is? Mos: ,,Dat risico loop je. Maar een beetje oplettende leraar herkent merkwaardigheden. Als de taal niet past bij de leerling, of als je denkt 'dit heb ik al eens eerder gelezen', of als er kopieer-randen zitten aan het ingeleverde werk -ja, bingo dus. Maar in het oude systeem kon je spiekend ook een heel eind komen hoor. De mogelijkheid tot fraude is door internet misschien groter, maar ook voordien was-ie er. Ik keur internet-plagiaat niet goed, maar het zou jammer zijn als je daarom het gebruik van een uitstekend medium zou beperken. Bovendien: op Stepnet staan alleen de praktische opdrachten maar, niet de kennisvragen.'' Een scholier moet zijn zaakjes nog altijd goed kennen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden