De achterzijde van de macht

Premier Adam Lang (Pierce Brosnan) en zijn vrouw Ruth (Olivia Williams) verlaten 10 Downing Street. (Trouw) Beeld
Premier Adam Lang (Pierce Brosnan) en zijn vrouw Ruth (Olivia Williams) verlaten 10 Downing Street. (Trouw)

Wie stuurt de stuurlui? Daarover gaat de politieke thriller ’The Ghost Writer’ van Roman Polanski die vorige week vrijdag op de Berlinale zijn wereldpremière beleefde. Praat voormalig minister-president Adam Lang uit politieke overtuiging of is hij de stroman van een geheim netwerk? In die vraag raakt de journalist verstrikt die met de opdracht is belast, de memoires van de uitgerangeerde politicus op te tekenen.

Een gevaarlijke opdracht, weet de journalist, want er is al iemand mee gestrand. Zijn lijk spoelde aan op het eiland waar Lang samen met zijn vrouw een afgeschermd leven leidt, omstuwd door veiligheidspersoneel. De journalist – een andere naam dan ’the Ghost’ krijgt hij niet – leest het onvoltooide manuscript van zijn voorganger en legt het verveeld terzijde.

]]>

Hij wil het anders aanpakken en begint bij de vraag: hoe komt het dat Lang, die zich als student alleen voor theater interesseerde, plotseling in de politiek terechtkwam? Die vraag brengt een zinderend plot rond macht, intrige en verraad aan het rollen, waar het onaffe manuscript een sleutelrol in speelt.

Basis voor de film is de gelijknamige bestseller van de Brit Robert Harris, voormalig politiek journalist en ooit bevriend met premier Tony Blair. In Lang zit veel Blair, al adviseerde Polanski acteur Pierce Brosnan (ex-James Bond) niet aan Blair te denken. „Dat was een bevrijdend advies”, zei Brosnan op de persconferentie in Berlijn. „Daarna kon ik vrijuit Blair spelen.”

Zulke ironie zit ook volop in de dialogen van de film, wat ongetwijfeld te danken is aan Harris’ bijdrage aan het scenario. Het Britse understatement en de snijdende oneliners dragen veel bij aan de amusementswaarde van ’The Ghost Writer’. Evenals de overtuigende présence van titelrolvertolker Ewan McGregor.

Het verhaal speelt in Amerika. Daar heeft Lang zich teruggetrokken en dat komt goed uit. Wanneer het Internationaal Strafhof in Den Haag hem daagt vanwege betrokkenheid bij oorlogsmisdaden, weet Lang dat Amerika hem niet zal uitleveren. De demonstranten voor Langs huis dragen dezelfde borden als destijds de demonstranten tegen Tony Blair: ’Liar!’

De wind en de regen, de duinen en het strand, de koele villa en het troosteloze kustplaatsje – ziedaar het passende decor van de thriller. Maar dat decor is niet Amerikaans, maar Duits. Studio Babelsberg huurde de eilanden Sylt en Usedom af. Polanski werkte al eerder met de Duitse producent (’De pianist’) en was al vele malen te gast op de Berlinale.

Zoals te verwachten viel, kwam de regisseur niet zelf naar het Berlijnse filmfestival. Polanski heeft huisarrest in een Zwitsers chalet. Daar wacht hij de beslissing af over zijn uitlevering aan Amerika, waar hij terecht moet staan vanwege de verkrachting van een 13-jarig meisje, meer dan 30 jaar geleden.

Het lijkt alsof de afronding van de film onder het huisarrest geleden heeft. De afwikkeling van de plot is minder goed doordacht dan de opbouw ervan. Dat neemt niet weg dat de film vele boeiende vragen oproept over de mechanismen van de macht. Bijvoorbeeld over kanselier Angela Merkel, die net als Lang zonder politieke voorgeschiedenis ineens in de voorste rijen van de macht opdook. Zou ze ook...?

Premier Adam Lang (Pierce Brosnan) en zijn vrouw Ruth (Olivia Williams) verlaten 10 Downing Street. Beeld
Premier Adam Lang (Pierce Brosnan) en zijn vrouw Ruth (Olivia Williams) verlaten 10 Downing Street.
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden