De aartsrivaal winstgevend maken

Fons van Westerloo wordt topman van de Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5 en Yorin). De man die de SBS-zenders SBS 6, Net 5 en V8 (straks Veronica) smoel gaf, gaat naar de rivaal. Van Westerloo is toe aan 'een nieuwe uitdaging', verklaarde hij zijn overstap.

Martine Borgdorff

AMSTERDAM - Pas, bij de najaarspresentatie van 'zijn' SBS-netten, barstte Fons van Westerloo nog van het joviale zelfvertrouwen. ,,Maatschappelijke verantwoordelijkheid? Het ontspannen van de consument, dát is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met succes. We zijn enthousiast, springlevend en financieel gezond.'' Van Westerloo blijkt een toneelspeler: wat hij neerzette als successen van zíjn tv-fabriek, blijkt zijn testament bij SBS. Eind september begint hij bij concurrent HMG.

Van Westerloo kan tevreden terugkijken op 8,5 jaar SBS. ,,We begonnen met niets. Met Bart in 't Hout, Ronald Goes, twee kanjers van vrouwen, een prullenbak en een telefoon. Ruimte om met mensen te praten was er niet'', zei Van Westerloo toen hij werd uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar in 1996. Toch wist hij SBS vanaf de aanvang (in 1995) op de kaart te zetten. SBS 6 ontpopte zich tot 'zender van het volk', met programma's als 'Hart van Nederland', waarin ruimte is voor klein menselijk leed. De kijkcijfers zijn solide: een gemiddeld marktaandeel van 20 procent, wat betekent dat een op de vijf tv-kijkers afstemt op SBS 6.

Ook de andere SBS-zenders groeiden onder Van Westerloo. Net 5, in maart 1999 aangekondigd als serieus, intellectualistisch broertje van SBS 6, bleek een zusje. De zender verwierf populariteit onder jonge vrouwen, door series als 'Ally McBeal' en 'Sex and the City'. V8 sloeg minder aan, maar de verwachting is dat als Veronica, dat vanaf 20 september de plaats van V8 inneemt, toe is aan een volwaardige programmering, ook hier de kijkcijfers zullen stijgen.

Van Westerloo wist de laatste jaren klinkende munt te slaan uit de zenders. SBS verdiende vorig jaar 17,6 miljoen euro, bij een omzet van 197 miljoen euro, een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Inhoudelijk ging het hem minder voor de wind. Kritiek was er op zijn programmering, die goedkope seks en platte talkshows ruimte gaf. ,,Als je wilt scoren, programmeer je erotiek'', luidde de 'Wet van Van Westerloo'. ,,Ik ben geen moraalridder. We zijn groot geworden met seks en 'Jerry Springer'. Ik heb het woord ranzigheid geherintroduceerd.'' Meermalen zwoer Van Westerloo seksprogramma's af, maar evenzovaak programmeerde hij ze toch weer met het excuus 'dat er nou eenmaal vraag naar is'. Vorige week kondigde hij weer aan dat SBS met tv-seks zal stoppen. Toen was het HMG die zei ermee door te gaan vanwege de behoefte bij kijkers.

Bij HMG wacht Van Westerloo de uitdaging de cijfers om te buigen. Waar SBS vaak kwam met slappe aftreksels van wat bij HMG aanslaat, weten RTL 4, RTL 5 en Yorin zich gewaardeerd met programma's als 'Baantjer, 'Idols' en 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. Probleem is alleen dat ze geen winst maken. HMG verloor vorig jaar 17 miljoen euro. Aan Van Westerloo de taak om de HMG-zenders winstgevend te maken. Hij heeft getoond dat te kunnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden