de Aanwinst

De schilder Edgar Fernhout (1912-1974) had beroemde ouders, c.q. voorouders. Zijn moeder was de schilderes Charley Toorop, een der weinigen die zich in Nederland toelegden op de schilderkunst van de Nieuwe Zakelijkheid. Charley op haar beurt was dochter van de Haagse Schoolschilder Jan Toorop die met zijn intieme boeren- en vissersinterieurs in de 19de eeuw geliefd bij het publiek was.

Edgar Fernhout had het schilderen niet van een vreemde, een maal aangeraakt door de moderne schilderkunst liet hij zijn interesse voor het schildersvak blijken. Zowel Jan als Charley Toorop begeleidden de jonge Edgar op zijn eerste schreden in het schildersvak. Deze Fernhout zou een van de meest interessante representanten van het interbellum worden, de schilderkunst tussen de twee wereldoorlogen. Hij bekwaamde zich in het realisme, maar zocht ook het experiment op, onder meer in een stralende weergave van het licht. Na de oorlog veranderde zijn stijl en bereikte hij een lossere toets, werd de opzet van zijn stillevens grover en het beeld uiteindelijk levendiger. Uit deze jaren dateert het zelfportret dat onlangs door het Frisia Museum in Spanbroek (Spanbroekerweg 162) werd verworven. Het gaat om een zelfportret ten voeten uit dat van 1949-'50 dateert. Duidelijk in dit werk is te zien dat Fernhout zijn precieze stijl heeft losgelaten en een voorkeur kreeg voor een wat lossere weergave van de details. Het is voor het Frisia Museum het eerste doek dat het museum nu van Fernhout bezit. Mede om er geen al te kale presentatie van te maken heeft het museum uit het bezit van de erven Fernhout een tweede zelfportret, maar nu uit 1951, in tijdelijk bruikleen gekregen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden