De aandeelhouders moeten even wachten bij Fortis Bankverzekeraar

Elke nieuwe baas legt de lat hoger, zo ook bij Fortis. In september trad Anton van Rossum aan als nieuwe baas bij de bankverzekeraar, en gisteren presenteerde hij de eerste grove schets van zijn strategie. Geen koersverdubbeling binnen een paar jaar, geen snoeiharde, hogere rendementseisen, nog niet. Van Rossum wil eerst van Fortis een klantgerichte organisatie maken.

De hele dag was hij gisteren bezig om zijn verhaal toe te lichten. Telefonisch, aan analisten en journalisten. Van Rossum: ,,Fortis is een omvangrijk bedrijf, en moet nu echt een klantgerichte onderneming worden.'' Tien jaar geleden is Fortis ontstaan uit het Nederlandse Amev-VSB en de Belgische verzekeraar AG. Daarna kwamen er onder meer de Generale Bank en MeesPierson bij.

Het concern is dus voortdurend bezig geweest met fusies en integratieprocessen. ,,Het gevaar is dat we door de integratie teveel naar binnen hebben gekeken. We moeten nu de neuzen naar buiten keren. De dienstverlening en service aan de klant gaan we verbeteren, en dan ga je er vanzelf ook beter mee verdienen'', stelt Van Rossum.

Het klinkt bijna vriendelijk, in een tijd waar collega's van bijvoorbeeld ING en ABN Amro het vooral hebben over hogere rendementseisen en aandeelhouderswaarde. ,,Zo ver zijn wij nog niet.'' Zo liet ABN Amro-baas Rijkman Groenink de buitenwereld kort na zijn benoeming weten dat de bank streeft naar verdubbeling van de beurskoers (inclusief dividend) in vier jaar. Van Rossum diplomatiek: ,,Ik hanteer graag doelstellingen die controleerbaar zijn.'' Maar ook: ,,Het gaat niet alleen maar om aandeelhouderswaarde. Die creëer je vanzelf als je ook aan je klanten denkt.'' Nee, Van Rossum heeft het liever over 'duurzame' aandeelhouderswaarde. ,,Met korte-termijndenken schiet je niet veel op. Je moet naar de koersontwikkeling over een paar jaar kijken.''

Toch zal ook de Fortis-gemeenschap niet ontkomen aan harde ingrepen. Van Rossum en zijn medebestuurders gaan de komende tijd kijken welke activiteiten nog binnen het concern passen. ,,Wij hebben een uitgebreide mix van activiteiten. Die hebben we niet alleen gekregen door strategische keuzes, maar is ook het gevolg van al die acquisities. We moeten er opnieuw naar kijken.''

ING maakte onlangs bekend uit het zakenbankieren te stappen, en ABN Amro wil straks voornamelijk grote ondernemingen gaan bedienen. Kredietverlening aan kleinere bedrijven is riskanter, vooral wanneer de economie slechter draait. Wat doet Fortis? ,,Wij blijven kredietverlening interessant vinden. En we hoeven niet alleen zaken te doen met grote bedrijven. Diversiteit in het klantenbestand heb ik liever. Je moet gewoon zorgen dat je je klanten goed kent.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden