De 2-cilinder is terug

Nee, nee en nog eens nee! Het sterrenhuwelijk tussen het Italiaanse autohuis Fiat en het Amerikaanse autoconglomeraat Chrysler, alweer drie jaar geleden, is echt meer iets voor het magazine 'Letter & Geest'. Laat de Franse filosoof en VS-vorser Bernard-Henry Lévi de diepere betekenis duiden van dit samengaan van twee botsende autoculturen. Panda versus PT Cruiser. Raffinement en ambachtswerk versus de plastic façades van Las Vegas. Waarom? En dan hun kinderen...

Dankzij dit huwelijk leert Nederland nu Lancia's kennen (van Fiat) die verdacht veel lijken op Chryslers. In de Verenigde Staten is het eveneens wennen geblazen. Fiat kwam daar na jaren absentie terug met de kleine 500. Gedurfd, want auto's kleiner dan een Ford Focus gelden er als ultieme uiting van publieke zelfminachting. Maar stijgende benzineprijzen winnen het daar van de gêne. Het taboe verdwijnt.

De volgende schok voor Amerika komt eraan: Fiats nieuwe TwinAir-motor met twee cilinders. Slechts twee! Die is nog alleen in Europa verkrijgbaar, maar in Californië wonen vast milieubewuste geïnteresseerden. Het zou een cultuurshock betekenen voor het land van het adagium 'there's no substitute for cubic inches'. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer cilinders, hoe beter. En daar verkoopt Fiat auto's met 'klein is fijn'?

Tweecilindermotoren trekken weinig autofans, zelfs in Europa. Citrofielen misschien, vanwege de deux-chevaux en verwanten. Er zijn maar twee cilinders waarin een lucht- en brandstofmengsel ontploft om de machinerie in beweging te zetten. Dat leidt tot een typisch ratelgeluid. Doorgaans hebben auto's meer cilinders om genoeg kracht, souplesse en stilte te verkrijgen. Tweecilinders zijn voor de kleinste auto's. De nihilistische Tata Nano (uit India) is nu de bekendste.

Fiatingenieurs bedachten een nieuwe tweecilindertechniek met turbo. Zuinig, pittig en emissiearm is de TwinAir-motor, claimt Fiat. Daar kan Nederland aan wennen. Er rijden immers volksstammen rond in de belastingvrije, roffelende driecilinderauto's van de concurrentie. Fiat ziet een grootse toekomst voor TwinAir en levert die zelfs in de Alfa Romeo Mito. Is Europa klaar voor tweecilinder Alfa's? Duidelijk is: Amerika niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden