Datingsite geeft inkijkje in de data achter dating

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Wij experimenteren continu met mensen, zegt OkCupid, een van de grootste online datingplatforms in de VS. Het bedrijf schaamt zich daar ook niet voor, en geeft openheid van zaken.

De aanleiding is de commotie over een experiment waarbij Facebook zijn gebruikers als proefkonijnen gebruikte. Voor een wetenschappelijk onderzoek naar de 'besmettelijkheid van emoties' zorgde het bedrijf ervoor dat sommige gebruikers overwegend negatieve, en andere overwegend positieve berichten te zien kregen. Daarna bekeken wetenschappers wat het effect daarvan was op de berichten die mensen zelf schreven.

De kritiek was niet mals. Maar Christian Rudder, oprichter van OkCupid, veegt op zijn blog de vloer aan met al die critici: wie zich op het internet begeeft, is nu eenmaal aan de lopende band het doelwit van experimenten.

Die zijn nodig ook: je kunt als website van alles bedenken, maar alleen in de praktijk blijkt of je plannen ook werken. "De meeste ideeën zijn slecht. Zelfs goede ideeën kunnen beter. Met experimenten krijg je daar inzicht in."

Blinde liefde
Een voorbeeld van zo'n slecht idee: zijn bedrijf was anderhalf jaar bezig met het ontwikkelen van een app voor 'blind dates'. Zonder profielfoto's, dus. Binnen een half jaar was het bedenksel alweer over de kop.

Maar gedurende het experiment verzamelde OkCupid wel interessante data. Om de introductie te vieren, gingen ook op de reguliere site de foto's tijdelijk op zwart. Het gedrag van de bezoekers van de site veranderde als bij toverslag.

Er werden beduidend minder berichten verstuurd aan andere gebruikers, dat was nog wel te verwachten. Maar die berichten werden wel vaker beantwoord, en leidden vaker tot langere gesprekken, en het uitwisselen van telefoonnummers. "Kortom, OkCupid werkte beter."

Op een gegeven moment maakte de site de profielfoto's weer zichtbaar, ook voor de mensen die net in een chat met een onbekende verwikkeld waren. Alle chats verstomden gelijk weer. "Alsof we het licht aan hadden gedaan in een bar na middernacht."

Suggestieve matches
Een ander experiment betrof de kracht van de suggestie. OkCupid vertelde aan gebruiekrs die in werkelijkheid maar een 'dertig procent match' met elkaar hadden dat ze voor maar liefst negentig procent bij elkaar pasten. En ja hoor: dat leidde tot grotere slagingspercentages. Sterker nog: je kunt beter mensen die maar voor dertig procent bij elkaar passen wijsmaken dat het percentage negentig is, dan andersom.

Het doet een beetje denken aan een scène uit de film Amèlie, waarin de hoofdpersoon twee chagrijnige cafébezoekers afzonderlijk van elkaar vertelt dat de ander de een wel ziet zitten. Binnen de kortste keren bloeit de liefde inderdaad op. Voor wie niet met zo'n poëtische verbeeldingskracht gezegd is, geldt: ook met data kom je een eind, als het om dating gaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden