'Dat zingen in de Arena was een leuk zijspoor'

Bange dromen had ze ervan: optreden voor 51 000 mensen bij de opening van het Ajax-stadion. Maar op het moment zelf ging het gejuich compleet langs haar heen. Trijntje Oosterhuis, al tien jaar zangeres, bereikte in de Arena in één keer het grote publiek.

Trijntje Oosterhuis, die met haar broer Tjeerd de spil vormt van de negenkoppige band Total Touch, vond de Arena een 'leuk zijspoor' om te betreden. “Mijn hart ligt bij soul en rhytm & blues, bij mijn eigen band dus. Maar dit was ook een heel leuke ervaring. In één keer bereik je een enorm publiek; een publiek dat niet snel naar de muziek van onze band zal luisteren.”

Bange dromen had ze ervan, optreden voor 51 000 mensen bij de opening van het Ajax-stadion. “Mijn dromen speelden zich voornamelijk af rond de thema's bananenschil en uitglijden. Bij de repetities ben ik een keer flink gevallen op weg naar de middenstip.”

“Maar toen het moment eindelijk daar was, had ik geen flauw benul van wat er gebeurde. Doordat ik oormonitoren inhad, hoorde ik alleen mezelf en de muziek. Het gejoel en gejuich van het publiek is compleet langs me heen gegaan. Toen ik het veld afliep, moest ik aan mensen vragen of er applaus was geweest en of het goed was.” Ze is nu nog een beetje verbaasd over het succes van haar optreden: “Is het echt zo goed ontvangen?”

Haar krachtige stem wekte naast bewondering ook verbazing. 'Wie is zij en waarom hebben we nog nooit eerder van haar gehoord?' “Ja, dat is vreemd, mensen denken dat ik zomaar uit de lucht kom vallen, maar mijn broer en ik timmeren al tien jaar aan de weg. Toen we veertien waren, maakten we al liedjes. Ik heb keihard gewerkt om te leren optreden, om echt iets neer te zetten op een podium. Ik heb ook moeten leren hoe ik mijn stem kon verzorgen en trainen. Dat komt je echt niet zomaar aanwaaien.”

De 24-jarige zangeres heeft inderdaad al een aardige staat van dienst. Ze zong twee jaar in het achtergrondkoor van Candy Dulfer en ging mee op toernee. De band Total Touch kreeg twee jaar geleden een contract bij platenmaatschappij BMG-Ariola. De cd, 'Total Touch', wordt inmiddels al in Japan verkocht en de single 'Touch me there' staat al weken in de Nederlandse Top-50. De band is tot oktober volgeboekt. Morgen spelen ze op het 'Racisme beat it'-festival.

Na haar optreden in de Arena is er veel aandacht voor de persoon Trijntje Oosterhuis, los van de band en haar broer. “Die aandacht voor mij vindt Tjeerd niet vervelend. We zijn geen Siamese tweeling. Hij schrijft ook liedjes voor anderen, net zoals ik werk zing dat door anderen is gecomponeerd.”

“Maar met hem werken is wel iets heel bijzonders. Als ik wil dat een liedje me op het lijf geschreven is, dan moet híí het componeren. Soms neuriet hij een liedje dat ik dan ook net in m'n hoofd heb. In zijn muziek komt mijn stem het beste tot haar recht, hij kent me door en door. Maar we doen dus ook dingen afzonderlijk. Al heb ik hem tijdens het toeren met Candy Dulfer wel gemist. We zijn toch een beetje een twee-eenheid.”

De componist van 'De Zee', John Ewbank, kent ze al heel lang. Hij kreeg de opdracht van de Arena om het openingslied te componeren. “Ik wist van niets, maar hij wilde per se dat ik het zou zingen. Hij belde me op: Trijn, jij doet de opening van de Arena.”

“Het was wel nieuw voor me. Ik bedoel, ik had nooit gedacht dat ik ooit nog Nederlandstalig zou zingen. Maar ik vond het nummer wel direct mooi. Het paste ook helemaal bij zoiets als de opening van dit stadion. Je krijgt er rillingen van, het raakt je echt.”

Toen ze zich de dag van de opening meldde bij het stadion, kwam ze er bijna niet in. “Ik was mijn pasje vergeten. Ik stamelde iets als: Maar ik moet een liedje zingen. Uiteindelijk lieten ze me binnen. Ik droeg natuurlijk ook gewoon een spijkerbroek, dus ze herkenden me helemaal niet.”

De pompeuze jurk (knalrood met een witte stola) die ze droeg bij de opening, zou ze zelf nooit hebben uitgekozen. “Dat was even omschakelen, die statige kleding”, zegt ze, nu volledig in strak zwart leer gehuld. “Pas bij de generale repetities, toen ik de vlootschouw zag en de sfeer voelde, dacht ik: Natuurlijk moet zo'n jurk en zo'n kapsel. Dat hoort er gewoon bij.”

Het was niet de eerste keer dat Trijntje Oosterhuis voor de Koningin zong. Haar vader, Huub Oosterhuis, is directeur van de Rode Hoed, en ook daar zong ze ooit voor koninklijk publiek. Als ex-priester en dichter was haar vader een grote inspiratie.

“Hij vindt het heel leuk dat Tjeerd en ik samen de band hebben, maar ik denk dat hij even enthousiast was geweest als ik putjesschepper was geworden. Van hem heb ik voornamelijk geleerd dat je je dromen kunt verwezenlijken, als je risico's durft te nemen.”

Haar toekomst ziet ze niet in de Nederlandstalige muziek. “Ik vond het heel speciaal om te doen, maar met de band doe ik toch meer mijn eigen ding. Als er een heel mooi Nederlandstalig nummer voor mijn voeten komt, denk ik trouwens niet dat ik weiger. Maar voor je het weet, zit je in een bepaalde hoek. Ruth Jacott bijvoorbeeld is vreselijk veelzijdig, maar ze zal altijd worden geassocieerd met 'dat liedje van het Songfestival'. Ik wil me niet in een hokje laten drukken, maar ik sluit ook nog niets uit.”

Oosterhuis betreurt het dat er in Nederland zo weinig publiek is voor bepaalde muziek. “Het verbaast me echt dat Total Touch in de Top-50 is gekomen. Nederland is een klein land, waardoor je niet snel enorme menigten op de been krijgt. Het North Sea Jazz Festival is wel uitverkocht, maar de grote artiesten krijgen hier in hun eentje geen volle zalen.”

“Ik ben niet commercieel, al zullen sommigen Total Touch wel commercieel vinden. Als de muziek me raakt en ik die emotie kan overbrengen, zit het wel goed. Dan maakt het eigenlijk niet uit in wat voor genre je zingt. Ik hoop dat ik in de Arena ook die emotie heb kunnen overbrengen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden