Dat dans kan leiden tot prettig anarchisme is verfrissend

dans


Festival Cadance


Holzinger/Schuitemaker/ Meyer-Chaffaud ****


Het festival moderne dans Cadance laat zien dat de nieuwe generatie dans- en theatermakers bezig is om de communicatie met het publiek op scherp te zetten. Dat moet ook wel in een tijd waarin de hele wereld via YouTube tot op je zitbank kruipt. Theater zal moeten voorzien in krachtige belevenissen.


Steeds als je denkt dat de over de top performances van Florentina Holzinger niet gekker kunnen, worden ze naar een pakkende eindstreep getrokken. In 'Attitude No 1 ft. Balanxinebaby' legt Holzinger middels het lichaam van ex-ballerina Lenneke Vos het ballet als kunstdiscipline langs het fileermes. Onverbiddelijk is dat balletvak, waar Vos wegens een blessure afscheid van moest nemen en zich liet omscholen tot tandarts (maar in deze solo dus toch uitstekend op spitzen staat). Er komt letterlijk stoom vanaf haar balletbarre, die gaandeweg transformeert in een tandartsstoel annex martelwerktuig. Een knotsgekke vergelijking die nog hout snijdt ook.


Bij choreograaf Arno Schuitemaker versmelten danserslijven, pulserende muziek en een uitgekiende belichting, waarin sommige dingen - heel spannend - juist ónbelicht blijven, in een hallucinerende totaalervaring. In zijn 'Together till the end' gebruiken twee dansers slechts één golvende beweging van het bovenlijf, als een soort band van Möbius, die zich langs allerlei kleine variaties laat zien als één brok zintuigelijke energie. Zo helder als glas.


Iééééw publieksparticipatie! Daar houden wij nuchtere Nederlanders niet van. Maar aan het einde van 'Soul #1 Audience' van Meyer-Chaffaud staat zelfs ondergetekende op het speelvlak te dansen. Op een heel speelse manier, met behulp van geïnstrueerde aanjagers in het publiek, wordt de denkbeeldige glazen wand tussen performers en toeschouwers in stukken geslagen. Dit wordt slim opgebouwd langs citaten van Voltaire over ziel en identiteit, toeschouwer zijn of degene die handelt. De sociale kritiek is niet altijd even gelukkig geplaatst, maar dat dans kan leiden tot zulk prettig soort anarchisme is verfrissend.


Met zulke makers zit de toekomst van dans en theater wel goed.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden