dans

In november is 'Covered' te zien in Nijmegen (27), Utrecht (28) en Apeldoorn (29), en 'My Jester' in Eindhoven (13), Den Bosch (15), Nijmegen (18), Tilburg (21, Utrecht (22/23) en Amersfoort (29). Daarna elders in het land.

De MTV-generatie die thans aantreedt, serveert een cocktail met sappen van Forsythe, Bausch en Van Manen. Ondertussen is duidelijk dat het 'te gek, man' van dertig jaar geleden is omgeslagen in een alles omwroetende poging om de gekte van mensen in een nieuwe bewegingstaal te verbeelden. Werden veel dansexperimenten vanaf begin jaren tachtig door het trefwoord 'deformatie' beheerst, nu is dat de alles ontwrichtende krachtterm 'associatief zappen' geworden. Het oogt als brainstormen met de ledematen.

In 'My Jester' van Van Dijk wordt daarbij vakbekwaam op kousenvoeten door alle mogelijke bewegingstechnieken gegleden, nu eens kwikzilverachtig geestig, dan weer bloedserieus in een knetterend, tinkelend, snerpend geluidslandschap van Yens en Yens, Marieke Koster en Tony Overwater. In 'Covered' van Feri de Geus wordt veel heftiger gerollebold, gesmeten en zelfs letterlijk in een badkuip ondergedompeld. Onder begeleiding van hard-techno-gitaargedram en onverstaanbaar geschreeuw van Nerve (een combinatie van hun cd 'Blood and Gold' met live begeleiding van Phil Mills en Tom Halkenberg) wordt op en af een met verband omzwachtelde stellage geklauterd en met tal van videotechnische snufjes en lichteffecten gewerkt. Suggestie troef, maar waarvan?

Raadselachtig

In beide gevallen levert het even tegengestelde als raadselachtige beelden op. 'Covered' biedt weinig danswol en veel geschreeuw, met de sleutelwoorden fragments, fire en trust en de vraag 'who will put the pennies on my eyes' als leidraad door een tamelijk naargeestig landschap vol semi-onthutsende verwijzingen naar paranoia en mishandeling. Aankleding, bewegingscitaten, rockmuziek, alles verwijst naar the sixties & seventies. Veel meer dan een mislukte analyse van een ontgoochelde dansgeneratie die elk vertrouwen in solidariteit of vriendschap heeft verloren, kan ik er niet van maken.

Zoals de titel 'My Jester' al aangeeft, zijn Michael Schumacher, Mischa van Dullemen, Andreas Fratzl, Daniela Graca en Paula Vasconselos elk met hun eigen narrendom opgezadeld.

Elders las ik dat Anouk van Dijk hun fysieke fantasie op de woorden nabeeld, sweet spot en kalk losliet. Die woorden blijken te staan voor de contouren die zich na het kijken in fel licht op je netvlies inbranden, voor het punt op het racket waarmee je een tennisbal het hardst en effectiefst terugslaat, en voor de gevolgen van ontkalking, dus aftakeling. Waar het uiteindelijk om draait is het 'Lachen im Kopf'. Het narrendom van dit kwintet wordt na een serene ouverture vol kwikzilveren kwettergebaren, discommunicatief gestuiptrek en prachtig vervloeiende gebaren door metaforische attributen aangegeven.

Schumacher bijt zich als een pitbull in een kabel die hem aan een naaldachtige object van staal verbindt, Graca draagt strookjes bont op haar wimpers, Van Dullemen probeert met vleugels op zijn billen vanaf een klein geluidsboxje op te stijgen, Vasconselos krijgt grote schuimrubber voeten onder haar zolen geplakt en Fratzl beweegt even grillig als de knoet rasta-vlechten aan zijn eigen uitbundige haardos. Dan pas komt de ware aap uit Van Dijks mouw en toont zij haar gevoel voor theater. De vijf narrige dansvarianten bevinden zich in het door een laserstraal gescande brein van een gegroefd gelaat, dat via een diaprojectie van een 16de eeuws Italiaans fresco op de zachtrode wand van het Korzotheater oplicht. Hun absurde bewegingsspel wordt daarmee de wanhoop van een ouder persoon.

'My Jester' is een mooie, vooral intrigerende voorstelling, niet in het minst door de aangrijpende slotscène van Michael Schumacher. Alleen al diens nabeeld in de wegstervende lichtstreep maakt de gang naar het theater de moeite waard.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden