dans

Djazzex danst dit programma t/m april 1996.

ISABELLE LANZ

Het geplande nieuwe stuk van Van der Hoff werd echter een maand terug afgeblazen vanwege blessures. De publikatie over jazzdans en de geschiedenis van de groep die tien jaar bestaat, laat tot januari op zich wachten. In de plaats daarvan werd 'Darimana' (Maleis voor 'overal' en 'waar vandaan?') uit 1989 gedanst. Van der Hoff verhuisde in 1960 - zeven jaar oud - noodgedwongen met zijn familie naar Nederland. In dit werk heeft hij zijn herinneringen aan zijn jeugd in Indonesië verwerkt. Het was dus een toepasselijke vervanger.

Componist Albert van Veenendaal nam indertijd een Balinees kinderliedje als uitgangspunt voor zijn muziek. Ook de dans refereert aan die achtergrond. In de dans van drie heupwiegende danseressen schemeren de verfijnde koninklijke hofdansen door. Evenals de muziek evolueert de choreografie van een fantasie op Balinese dans tot pittige, eigentijdse modern jazz.

Een tweede reprise was 'Cell Walk', een sensueel duet voor twee vrouwen dat nu werd gedanst door Neel Verdoorn en Lisa Bennett. Nieuw in het duet is een proloog waarin hij de vrouwen afzonderlijk presenteert. Een puntige opmaat die dit duet net iets meer body geeft.

Geheel nieuw was Neel Verdoorns groepsstuk 'Azul', zo genoemd naar de muziek die José-Luis Greco op band componeerde. Verdoorns stukken zijn altijd driftig en dynamisch van aard. Dat geldt ook voor 'Azul' dat min of meer in twee delen uiteenvalt. Het eerste deel is puur dansant waarbij ze haar drift lijkt te willen intomen door de dans in heldere lijnen en strikte patronen te plaatsen. Een wat mysterieuze mannensolo markeert de overgang naar het tweede deel waarbij het decor wordt gevormd door zeven jaren 50 barkrukken. Die blikvangers lokken de dansers, en vooral Daan Wijnands, uit tot een inventief bewegingsspel. Gaandeweg lost zich dat op. De eenvoud in vormgeving - sobere kostuums, een kaal toneel waartegen de zoet gekleurde krukken goed uitkomen, en een stijlvolle belichting van Peter Romkema - komt dit werk ten goede. Het geeft net een lekker schril accent aan de dans die wat te lang is uitgesponnen. Toch is 'Azul' een aanwinst, ook omdat de Djazzex-dansers hun kwaliteiten er optimaal in kunnen tonen. En dat doen ze, volop zelfs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden