Dansstukken van Galili kenmerken zich door een dosis ongrijpbare, zwarte humor 11 10 9 7 8 15 14 11 9 5 4 3 2 1

Zijn hyperenergieke dansproductie ’Shaker Loops’ is geselecteerd voor de Zwaan voor ’beste dansvoorstelling’ en ook het veel ingetogener ’Exile Within’ is overladen met goede kritieken. Itzik Galili blikt terug op een succesvol seizoen en ook het komende jubileumjaar lijkt bij voorbaat al niet meer stuk te kunnen.

Tien jaar geleden is het dat de succesvolle Israëlische dansmaker in Groningen neerstreek om de Noordelijke Dansvoorziening van de grond te tillen. Vanuit een infrastructureel ’dansant niets’ is het moderne dansgezelschap NND/Galili Dance inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse dansbestel. En dat is best een feestje waard.

Met de jubileumvoorstelling – voorlopige werktitel ’The Past of the Future’ – is het eigenlijk dubbel feest. Het jubilerende gezelschap gaat een samenwerking aan met de Rotterdamse Dansacademie die volgend seizoen haar 75-jarige jubileum viert. De tien Galili-dansers dansen samen met tien studenten rond het gegeven van de ongrijpbaarheid van tijd en levensrichting.

Itzik Galili: „Als je iets zegt over de toekomst, is het in feite alweer passé. Het leek me interessant om daar iets mee te doen, vooral omdat ik voor deze productie met jonge, aankomende dansers werk.”

Het idee voor de jubileumvoorstelling is een directe uitloper van Galili’s plan om een dansgezelschap op te richten voor pas afgestudeerde dansers. Ondanks de draagkracht vanuit de academies en de dansgezelschappen, strandde het idee voor een dergelijk platform op politieke onwil.

Galili: „In Nederland blinken vers van de academies afgekomen dansers uit in virtuoze techniek. Wat ontbreekt is de mentale kracht om onder hoogspanning binnen een dansgezelschap te functioneren. Het zou zo mooi zijn als er een plek was om juist die aspecten te ontwikkelen. Bij Galili Dance geven we stagiairs de gelegenheid voor zichzelf te denken. Studenten worden even intensief ingezet als de reguliere dansers, waardoor ze in staat zijn binnen een groter geheel hun eigen ’ritme’ te ontdekken.”

Dat persoonlijk ingebrachte ’ritme’ van zijn dansers bepaalt grotendeels Galili’s choreograferen. „Als ik iets moet zeggen over de ontwikkeling van tien jaar Galili Dance, is dat wel het belangrijkste. Tot een jaar of vijf geleden ervoer ik het creatieproces als één grote strijd om over te brengen wat ik wilde uitdrukken. Terwijl ik nu veel meer de relaxte overtuiging heb dat beweging voor zichzelf moet spreken. In een simpele handeling kan een heel universum aan psychologische schakering verscholen liggen. Met mijn werk doe ik graag een appèl op ’the wild side’ binnen die psychologie.”

Galili’s danszucht naar menselijke ’wilde trekjes’ maakt dat zijn werk niet eenvoudig valt te duiden. Rauw acrobatisch in ’Through Nana’s Eyes’ op snerpende songs van Tom Waits, mathematisch met een carnavaleske latin ’swing’ in ’A Linha Curva’ dat hij voor Balè da Cidade in São Paulo maakte.

Ook schroomde hij in ’For Heaven’s Sake’ niet zijn visie op het Israëlisch/Palestijns conflict in een dansvoorstelling te verpakken. „Ik vind het prettig onidentificeerbaar te zijn. Ik heb een onstilbare honger naar nieuwe dingen. Vergelijk het met een sprong in het diepe. Ik spring elke keer weer anders.”

Galili’s ’sprongen’ mogen steeds verschillend uitpakken; al zijn dansstukken kenmerken zich door een dosis ongrijpbare, zwarte humor. „Waar die vandaan komt? Dat moet je mijn psychiater vragen. Alhoewel je met hem ook niet veel verder zult komen (lachend). Toen ik in Israël was en hem weer eens wilde opzoeken, bleek dat hij zelfmoord had gepleegd.”

Jubileumvoorstelling NND/Galili Dance: première 26 januari 2007 Lucent Danstheater Den Haag/31 januari 2007 Stadsschouwburg Groningen. Meer informatie en speellijst: www.nnd.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden