ConcertrecensieNoordnederlands Orkest

Dansen in het Concertgebouw: NNO doet de dancemuziek van Avicii eer aan

Beeld Het Koninklijk Concertgebouw / Ronald Knapp

Het Noord Nederlands orkest bewerkte Avicci's melodische dancehits. Ondanks wat detonerende elementen werkte dat bijzonder goed.

Misschien kennen niet alle Concertgebouwbezoekers de gebruiken rond elektronische dancemuziek, maar de genrenaam verraadt dat er in ieder geval gedanst mag worden. Dus voelde het licht bevreemdend toen de hele zaal beschaafd zat te kijken hoe het Noord Nederlands Orkest (NNO) er de ene na de andere dancehit uit knalde.

Gelukkig kwam het publiek halverwege de avond alsnog overeind. Op het eind stond iedereen en dansten velen. Het kon nauwelijks anders, tijdens deze ­indrukwekkende ode aan de Zweedse dj Tim Bergling, beter bekend als Avicii.

Beeld Het Koninklijk Concertgebouw / Tomek Dersu Aaron

‘De meester van de melodie’

Bergling, die in 2018 op 28-jarige leeftijd overleed, staat bij liefhebbers én collega’s bekend als een van de belangrijkste dj’s van zijn generatie. Het NNO noemt hem ‘de absolute meester van de melodie’, en eert hem met symfonische bewerkingen van nummers als ‘Levels’, ‘Wake me up’ en ‘Hey Brother’. Dinsdag speelden zo’n zestig orkestleden in de grote zaal van het Koninklijk Concertgebouw, die werd geïllumineerd door een spectaculaire licht- en lasershow van Nico de Rooij.

Niels Geusebroek en Anneke van Giersbergen verzorgden de zang. Vooral Geusebroek was in zijn element, met krachtige uithalen die pasten bij Avicii’s sound. Van Giersbergen klonk ook sterk, maar viel uit de toon door op serieuze momenten in vrolijke dansjes uit te barsten – al past dat contrast wel bij een zangeres van een metalband die ook Eftelingattracties inzingt.

Een gepaster contrast was de wijze waarop bombastische en minimalistische uitvoeringen elkaar afwisselden. Het ene nummer speelde het voltallige orkest alsof het dak eraf moest, het volgende bestond uit slechts zang en toetsen of akoestische gitaar. Zo illustreerden de musici dat Berglings dancemuziek niet alleen draait om daverende arrangementen, maar ook om gevoelige, knap gecomponeerde liedjes.

Een selfie van dj Tim Bergling, alias Avicii, op de Tafelberg bij Kaapstad in januari 2018, drie maanden voor zijn overlijden.Beeld Avicii

‘Succes is een sluipmoordenaar’

Tussendoor speelde het orkest ook één werk van dirigent Dirk Brossé, een rustig lied zonder beat, zang of noemenswaardige variatie. Niet het spannendste moment van de avond dus, maar daar zat een gedachte achter. “Avicii’s gigantische wereldsucces bleek een sluipmoordenaar,” zei Brossé tegen het publiek. Hij verwees naar Berglings vermoedelijke zelfdoding. “Hij was op, hij wilde rust – eeuwige rust. Dit droeve verhaal heeft mij geïnspireerd een in memoriam te componeren.”

Daarna werd de avond afgesloten met een paar daverende hits. Dirigent en zangers bogen meerdere malen alsof het concert voorbij was, om na luid gejuich toch weer een toegift te spelen. Deze act zou overtuigender zijn geweest als het orkest niet na ieder lied naar de volgende bladzijde ging vóórdat er gebogen werd, maar het maakte niet uit: jong en oud stond te dansen, en iedere verlenging was welkom.

Dit is niet de eerste keer dat het NNO uit zijn bubbel stapt. In 2010 nam het orkest muziek van de Nederlandse dj Armin van Buuren onder handen, en in mei komt het voor de tweede keer met een game­muziekconcert. Maar eerst speelt het vrijdag nog één keer Avicii, in De Lawei in Drachten.

Lees ook:

Orkest speelt trancemuziek met lichtshow

In 2010 dipte het Noord Nederlands Orkest de trance van dj Armin van Buuren in een klassiek sausje. Toenmalig NNO-directeur Jan-Geert Vierkant legde uit waarom.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden