Dankzij Nigeriaanse draagt Barbie nu een hoofddoek

Beeld Hijarbie

Als fabrikant Mattel het niet doet, dan doe ik het zelf wel, dacht Haneefah Adam. En dus begon de 24-jarige Nigeriaanse kledingontwerper in haar vrije tijd islamitische kleding te naaien voor Barbiepoppen. Een schot in de roos, zo ontdekte ze al snel. Haar creaties zijn een hit op fotonetwerk Instagram.

Op haar account 'Hijarbie' (uiteraard een neologisme van 'hijab' en Barbie) schittert 's werelds bekendste pop in kuise kleding. Een blauwe lange jurk met witte blouse, bijvoorbeeld. En in een zwarte abaya (gewaad). Hijarbie's haar krijgen we niet te zien, dat blijft onder haar hoofddoek.

Dat Barbie en haar vriendinnen iets meer diversiteit konden gebruiken, daar lijkt Mattel ook van overtuigd. Eind januari introduceerde het een stoet nieuwe Barbie-verschijningen: een aantal met ronde vormen, wat lange exemplaren en wat korte. Eerder kwam het al met zwarte en Aziatische poppen en een aantal Latina's.

Maar Barbies met wortels in het Midden-Oosten en bijpassende kleding, die zijn er nog steeds niet. Vreemd, vindt Adam. Moslimmeisjes moeten nu spelen met Barbies die heel anders door het leven gaan dan zijzelf, vertelt ze aan Buzzfeed. Hijarbie 'lijkt op haar en vertegenwoordigt haar culturele en religieuze achtergrond'. "'Hijab' betekent voor mij 'kuisheid' - het laat zien dat ik zelf kan bepalen hoe ik eruitzie."

Dolce & Gabbana mikt wel op islamitische markt
De populariteit van haar account doet vermoeden dat Mattel kansen laat liggen. In krap twee maanden vergaarde Hijarbie ruim 27 duizend volgers.

Andere merken zijn overigens voortvarender. Dolce & Gabbana (D&G) bijvoorbeeld, presenteerde vorige maand als - voor zover bekend - eerste couturehuis een kledinglijn met hijabs en abaya's. Op de promotiebeelden combineren de modellen kuisheid met extravagantie: hoge hakken, sjieke sieraden en dure handtassen. Kort daarvoor had consultancybureau Bain al becijferd dat er in 2015 in het Midden-Oosten voor zo'n 7,7 miljard dollar aan luxegoederen is verkocht. In 2014 was dat nog 6 miljard.

Dat Hijarbie zelf lelieblank is en dus weinig lijkt op de gemiddelde Nigeriaanse moslima, daar moeten we niet te veel achter zoeken, bezweert Adam in een bericht op haar Instagram-pagina. "Ik kon de andere poppen hier in Nigeria gewoon niet vinden."

Beeld Hijarbie
Beeld Hijarbie
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden