Dankzij internet kunnen fabrikanten trends op maat leveren: adverteren lijkt overbodig.
Trendwatchers. Marketeers. Marktonderzoekers. Trendy consumenten. Ze zijn gespitst op de laatste ontwikkelingen. Fabrikanten/leveranciers die trends op hun merites weten te interpreteren, zijn spekkoper. Recessie of niet. Economische teruggang of niet. Stijgende werkeloosheid of niet. Consumenten voelen zich over het algemeen gewoon beter als ze op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, want, zoals Darwin al stelde: ,,Degene die zich het best weet aan te passen, zal overleven.''
Een van de meest invloedrijke ontwikkelingen van de afgelopen jaren is de 'technologisering'. Vooral op het gebied van informatie- en communicatietechnologie is het noodzakelijk om 'bij' te blijven. Wie dat niet doet, en bijvoorbeeld internet nog niet gebruikt als informatiebron of nog niet overweg kan met de elektronische belastingaangifte, mist nu al de boot. Door een ontwikkeling als 'globalisering' vervagen de klassieke tegenstellingen 'jong, oud, westers, oosters', wat mensen minder houvast geeft. Het is een van de oorzaken dat men over het algemeen ervaart dat de complexiteit van het leven sterk is toegenomen.
Complexiteit speelt ook een belangrijke rol in de informatievoorziening. Want wie zich oriënteert op een financieel product, via internet of andere mediavormen, vindt een overdaad aan informatie waarin de gemiddelde consument moeizaam de weg kan vinden. Er is behoefte aan objectieve duidelijkheid en transparantie zoals onder meer geboden door consumentenorganisaties. Op het gebied van 'financiële' producten viert de zogenoemde massclusivity hoogtij. Exclusiviteit voor de massa. Met andere woorden: de tijd dat de consument zich omgaf met massaal geproduceerde goederen is definitief voorbij. Op financieel gebied heeft dit geleid tot allerlei 'maatwerk' producten. Een goed financieel product moet tegenwoordig zijn toegespitst op uw unieke situatie. Want geen consument is meer hetzelfde: waar de één vrijgezel is en met zijn 50ste met pensioen wil, heeft de andere een gezin en eenmanszaak en wil tot zijn 70ste blijven doorwerken. Mede door het internet hebben productleveranciers op ieder gebied te maken met zeer ervaren consumenten die precies weten welke prijs/kwaliteit redelijk is en totaal ongevoelig zijn voor advertenties. Ook in de goederenmarkt zie je ondertussen steeds meer ontwikkelingen die tegemoet komen aan deze trend. Kijk alleen maar eens naar de succesvolle winkelketen Oil and Vinegar, die, zoals de naam al aangeeft, superspecialisten zijn in olie en azijn. Of Rice to Riches met zijn twintig verschillende smaken rijstpudding. Moderne vrijgezellen op zoek naar een partner, gaan niet meer naar de kroeg zitten , maar speuren op het internet naar gelijkgestemden. Ook in de datingsites, een branche waar in Nederland miljoenen in omgaan, heeft de massclusivity toegeslagen. Fanatieke fietsers zoeken op cylcingsingles.com, liefhebbers van wijn op winesingles.com en Joodse vrijgezellen op jewishsingle.com of jewishcafe.com. Deze trend, wel de opkomst van de 'massa niches' genoemd, is ook direct toepasbaar op de financiële branche en haar producten.