Dankzij een kongsi is de Antonov-124 toch verkocht

Veilingmeester H. Marinus heeft door juridische en zakelijke moerassen moeten waden, maar uiteindelijk slaagde hij er gisteren in een gigantisch Russisch vliegtuig te veilen dat jarenlang in de weg heeft gestaan op het vliegveld van Maastricht.

Vier korte gedingen heeft hij moeten voeren, dwaalsporen naar papieren gevolgd en dekmantels van bedrijven en directeuren moeten ontmaskeren, maar na vier maanden heeft hij de Antonov-124, het grootste vrachtvliegtuig ter wereld, voor zes miljoen en één dollar verkocht aan de Britse maatschappij Air Foyle. Hiervan gaat drie miljoen dollar naar schuldeisers. De nieuwe eigenaar moet dan nog twee miljoen gulden parkeergeld betalen voor de jaren dat het toestel op 24 leeggelopen banden bij Maastricht heeft gestaan.

,,Voor anderen is het misschien onoverzichtelijk geweest, maar voor mij was het een vijver waarin ik alle vissen kon zien zwemmen'', zegt de veilingmeester uit Veghel laconiek. ,,Alle belanghebbenden wilden van mij informatie krijgen en van allemaal kreeg ik informatie over de anderen. Zo wist ik steeds wie wat probeerde.''

Marinus is door de Binnenlandse Veiligheidsdienst gewaarschuwd dat er 'maffia-achtige' belangen meespeelden. Hij haalde zijn schouders op. ,,Zo gauw je met het Russische zakenleven te maken hebt, hoor je dat de maffia meespeelt. Uiteindelijk zijn de minder malafide partijen erin geslaagd de malafide groepen buiten de deur te houden. Het is maar een klein wereldje dat met de Antonov-124 vliegt, er zijn maar een stuk of twintig van die toestellen gemaakt.''

Het vliegtuig, dat slechts 3000 uur heeft gevlogen, werd ruim drie jaar geleden bij aankomst in Maastricht met honderd ton textiel uit Bangladesh aan boord, aan de ketting gelegd in opdracht van schuldeisers. De 24-koppige bemanning heeft nog twee weken in het toestel gekampeerd, totdat duidelijk werd dat de eigenaar, de papieren onderneming Ayaks in Moskou, niet zou betalen. Elke dag dat het toestel aan de grond stond in Maastricht, groeide de schuldenlast met 1700 gulden parkeergeld.

Met zijn laadvermogen van 150 ton en zijn mogelijkheid om te landen op onmogelijk slechte vliegvelden waar het toestel zichzelf kan lossen, is de Antonov-124 een uniek vliegtuig, dat ook in trek is voor zware militaire transporten. Maar het wereldje erachter is ingewikkeld, heeft de veilingmeester ervaren. ,,Er zijn twee Antonov-fabrieken, in Rusland en in Oekraïne, en allebei proberen ze via andere maatschappijen hun markten te verdedigen. Dat ene toestel in Maastricht vertegenwoordigt voor de grote vissen tien procent van de markt, voor de kleintjes is het zelfs 25 procent. Dus daar wordt hard om gevochten.''

Acht mogelijke kopers betaalden Marinus 25000 dollar om schriftelijk te mogen bieden. ,,Uiteindelijk hebben er maar drie geboden, dus het was een kongsi'', concludeert Marinus. De winnaar was zo slim zes miljoen en één dollar te bieden. ,,Als een ander ook zes miljoen had geboden, dan had ik lootjes moeten trekken'', zegt Martinus waarderend over deze tactiek.

De onderhoudspapieren van het vliegtuig liggen nog ergens in Moskou. De bezitter weigert ze af te staan, en trekt zich niets aan van de Nederlandse rechter die een dwangsom van tien miljoen gulden heeft opgelegd. ,,De nieuwe eigenaar zal met de fabrieken moeten uitzoeken, welke onderdelen zijn vervangen.''

Nu zijn Russische avontuur is afgelopen, wacht Marinus een Chinees doolhof. ,,Ik heb in de Amsterdamse haven wat Chinese binnenschepen aan de ketting liggen, dat zal ook wel ingewikkeld worden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden