Daniel Day-Lewis groef een heel diep gat in z’n tuin

Wat een heerlijkheid! Alle acceptance speeches van de Oscarwinnaars van begin tot eind op YouTube! Je eigen Oscaruurtje samenstellen! Maar dinsdagavond was het uit met de pret. Er verscheen een roze strook in beeld met een copyright claim van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Nogal wiedes. Aan de Oscars moet geld worden verdiend. Commerciële zenders leggen kapitalen neer voor uitzending van Oscar Night.

Het dankwoord van Daniel Day-Lewis (50) begon met een kus op de slaap van ’verliezer’ George Clooney. De rijzige Engelsman – bekroond met de Oscar voor beste acteur – is na Marlon Brando en Robert De Niro zo’n beetje de bekendste method actor. Middellang zwart golvend haar. In elk oor een gouden ringetje. De tatoeage op zijn hand (een boom die overgaat in een crucifix, of andersom) was net niet te zien. Day-Lewis tatoeëerde die hand ooit zelf, als voorbereiding op zijn rol in ’The Boxer’ van Jim Sheridan, met wie hij ook twee andere successen maakte. Op de set van ’My Left Foot’ – de film over een verlamde, Ierse schrijver waarmee hij zijn eerste Oscar won – kwam Day-Lewis ook in de pauzes niet uit zijn rolstoel. Als voorbereiding op zijn rol van de Ierse Gerry Conlon die jaren onterecht gevangen zat (’In The Name of the Father’), liet hij zich in het gevang zetten en onderwierp hij zich aan verhoren.

Day-Lewis wordt vaak een kluizenaar genoemd. Dat krijg je als mensen je geniaal vinden en als je niet zo van rode lopers en interviews houdt. De acteur woont op het Ierse platteland met Rebecca Miller (dochter van schrijver Arthur Miller) en hun zoontjes Ronan en Cashel. Zijn oudste zoon Gabriel woont bij zijn moeder, de Franse actrice Isabelle Adjani. Toen zij in 1995 zwanger was, maakte hij het uit, per fax. Alom werd schande gesproken. De acteur trok zich een tijd terug uit het openbare leven. Dat deed hij ook in 1989 toen hij Hamlet speelde op het toneel en opeens de geest van zijn dode vader zag, de dichter Cecil Day-Lewis. Hij verliet het podium, en keerde niet meer terug in het theater.

Met Martin Scorsese maakte hij ook twee films: ’The Age of Innocence’ en ’Gangs of New York’. In die laatste film speelde hij Bill the Butcher. Ter voorbereiding ging hij in de leer bij een echte slager. En natuurlijk leerde hij Tsjechisch voor de rol van de Tsjechische hersenchirurg in ’The Unbearable Lightness of Being’, en leerde hij zijn eigen kano maken voor ’The Last of the Mohicans’.

Zijn grote doorbraak beleefde Day-Lewis alweer ruim twintig jaar geleden als de homoseksuele Johnny met de geblondeerde kuif die met zijn Pakistaanse lover een wasserette opzet in rellerig Londen. Wat een prachtfilm maakte Stephen Frears toen met ’My Beautiful Laundrette’. Fans van Day-Lewis waren zelfs geschokt toen ze hem kort daarna als ’stiff upper lip’ met snor en lorgnet in de E.M. Forster-verfilming ’A Room With A View’ zagen. En nu is er dan de olieman in ’There Will Be Blood’. Wat hij ter voorbereiding deed? In de tuin achter zijn huis groef hij een heel diep gat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden