Dan maar de lucht in

Vliegende auto te duur om heel populair te worden

Al zo'n honderd jaar wordt gesproken over vliegende auto's. Wat zou het handig zijn om over files heen te vliegen en snel op je eindbestemming aan te komen. Toch rijden we nog massaal in wagens met vier wielen. Een Nederlands bedrijf wil daarin verandering brengen met de PAL-V, een auto en gyrocopter in een. Een gyrocopter lijkt door zijn wieken op een helikopter. In de loop van volgend jaar worden de eerste exemplaren in productie genomen en in 2016 zijn ze klaar. Volgens de ontwikkelaars van de PAL-V heeft het zo lang geduurd om een vliegende auto te maken, omdat het technisch eerder niet mogelijk was. "Dat komt onder meer door de ontwikkeling van lichtgewicht materiaal dat ook heel stevig is, zoals composieten", zegt eigenaar Robert Dingemanse van PAL-V. "Bovendien is de ontwikkeling van de kanteltechniek heel belangrijk, die bedacht is door een Nederlandse uitvinder." Op de weg haalt het voertuig een snelheid van honderdtachtig kilometer. Om op te stijgen heeft het voertuig een startbaan nodig van tweehonderd meter, en vijftig meter om te landen. "Er zijn zo'n tienduizend landings- en startbanen in Europa. Het mag ook een stuk weiland zijn, als de provincie dat goed vindt." De chauffeur/piloot heeft wel een vliegbrevet nodig. Die kanteltechniek lost een probleem op rond de verschillende zwaartepunten van auto's en vliegtuigen. Tijdens het vliegen moet het zwaartepunt van een gyrocopter of vliegtuig hoog zitten, in lijn met de propeller. In een auto moet het juist weer laag liggen, vanwege de stabiliteit. "De PAL-V heeft drie wielen gekregen, omdat dit voor vliegen veel beter is."

Volgens Dingemanse is het voertuig ook geschikt voor hulpdiensten, politie of de observatie van kust of grens. "Hulpverleners komen door de lucht veel sneller aan op hun bestemming. Bovendien hebben ze veel overzicht als ze vliegen."

Binnenkort begint de bouw van de eerste 45 vliegende auto's. "Dat wordt een exclusieve editie van vijfhonderdduizend euro per stuk. De prijs voor de reguliere versie wordt driehonderdduizend euro. Over belangstelling hebben we niet te klagen. We worden dagelijks benaderd met de vraag of de PAL-V er al is."

Robert Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden