Review

Dan eindigt het goede in ijskoud dodenwater...

Met fantasy kun je bij mij wel aankomen. Het genre is sinds de hype rond Joanne Rowlings Harry Potter-boeken bij de jeugd immens populair. Zelfs volwassenen storten zich wereldwijd op Harry's avonturen. De enorme merchandising rond Rowlings mega-succes is wel een beetje irritant. Je kunt geen beker, T-shirt of kaartspel meer kopen zónder een afbeelding van Harry, Ron of Hermelien.

Er schijnen zelfs al condooms in omloop te zijn in de vorm van de befaamde Zweinsteinse sorteerhoed. . . Strenge literatuurvorsers die deze massale belangstelling wantrouwen, hebben weleens kritische geluiden over Rowlings creatie en over de toename van het fantasy-genre in het algemeen laten horen. Een beetje flauw vind ik dat, want Rowling levert bepaald geen broddelwerk en het feit dat een hele generatie jonge lezers ervan smult is alleen maar toe te juichen. Leesbevordering toch? Kortom: kom maar op met die fantasy-boeken. Aan het genre zelf mankeert niets en de lezer bepaalt zelf wel of al die magiërs en tovenaars hem bevallen of niet.

Als een gerenommeerde uitgever als Querido zo'n boek uitbrengt, van een Nederlandse debutante ook nog, dan ben ik dus onmiddellijk geïnteresseerd. Het gaat hier om het boek 'Westervenster' van Wilma Verweij. Het bevat het relaas van de dertienjarige tweeling Dylan en Lucy Finn, die samen met hun ouders van Londen naar een onbewoond eilandje voor de Engelse westkust verhuizen. Veel zin hebben ze niet in 'dat stomme eiland', Rhona geheten, maar hun ouders willen van het landhuis ter plekke een hotel maken. Na vier maanden hebben ze de boel op orde, maar de verhoopte toestroom van hotelgasten valt tegen. Er is namelijk een kaper op de kust, de projectontwikkelaar Guy Maskelyne, die Rhona koste wat het kost in handen wil krijgen om er een stel luxe appartementen en een helipad te bouwen. Daarom heeft hij het reisbureau dat de gasten voor het nieuwe hotel moet aanleveren omgekocht. Vandaar de beroerde klandizie. Wat hem drijft is ook voor hemzelf aanvankelijk onverklaarbaar: veel winst zal het project niet opleveren. Maar een vaag visioen, dat net als alle andere visioenen in dit boek wordt ingeleid door een 'kille wind', een 'tochtvlaag', een 'zeewindje, zout en vochtig', dwingt hem eenvoudig zijn plan voort te zetten. Zijn secretaresse Vivienne, die eveneens een mysterieuze 'tochtvlaag langs haar benen' en 'tocht langs haar nek' trotseert, voelt zich op haar beurt door een magische kracht gedreven Guy hierin tegen te werken. Ook Dylan krijgt regelmatig visioenen uit de tijd van koning Arthur en diens magiër Merlijn, en daarbij vormt 'een briesje langs zijn nek' eveneens de inleiding. Al die winderigheid met het bijbehorende stereotiepe vervolg, werkt onbedoeld nogal op de lachspieren.

Wat leveren al die visioenen en het bezoek van de tweeling aan de bibliotheek van het dichtstbijzijnde kustplaatsje nou op? Kort gezegd herleeft hier de mythe van Merlijn, die na Arthurs dood op Rhona door de kwaadaardige elf Olcas in een grot gevangen is gezet en daar 1500 jaar heeft overleefd (want magiërs zijn onsterfelijk). Het lukte Olcas daarbij echter niet het magische boek Westervenster, waarvan Merlijn de 'hoeder' is, in handen te krijgen. Dat boek is de belichaming van het goede in de mens, van zijn fantasie en vitaliteit. Het mag nooit in handen van de elfen vallen, want dan eindigt het goede in ijskoud 'dodenwater' en zal de mens tot zombie verworden. Met zijn laatste toverkracht schenkt Olcas zijn voltallige nageslacht het vermogen om het magische boek eventueel alsnog in handen te krijgen.

Deze klassieke strijd tussen het goede en het kwaad krijgt een modern vervolg. Rhona blijkt een overgangsplaats tussen onze wereld en de 'parallelle wereld' van elfen en magiërs. Merlijn, die zijn krachten voelt verminderen, weet met enige regelmaat zijn grot tijdelijk te verlaten en gaat op zoek naar nieuwe 'hoeders'. Natuurlijk valt zijn oog daarbij op onze jonge helden: Dylan en Lucy. Via magische visioenen weet hij de familie Finn naar het eiland te lokken.

Hoe de tweeling in het spannende laatste kwart van het boek zich tot hoeders

weet op te werpen en Westervenster voor de mensheid weet te behouden, verklap ik niet. Het gaat onder andere met bloedstollende achtervolgingen, een eng verblijf in een grot en riskante tijdreizen gepaard. En degene tegen wie ze het moeten opnemen is Guy, de bad guy dus eigenlijk, die een nakomeling van Olcas blijkt te zijn en gaandeweg in een monsterachtige kobold verandert.

Aan de verhaalstof ligt het niet, aan de keurige stijl evenmin, maar 'Westervenster' is toch niet helemaal geslaagd. Het bevat te veel uitweidingen over zaken die er weinig toe doen: de aanvankelijke afkeer van de tweeling voor de verhuizing naar Rhona bijvoorbeeld, of de al te uitvoerige introductie van Guy op zijn kantoor. Er staat zelfs een soort handleiding voor de pc voor dummy's in. Zoiets k n echt niet. Met al die wijdlopigheden, want er zijn er helaas meer, komt het boek ook hopeloos langzaam op gang. Pas rond pagina 90 begrijp je een beetje waar het naar toe gaat en wordt het spannend.

Dit laatste hangt ook samen met de onhandige mix van realisme en fantasy die Verweij hier in praktijk brengt. Zij is er in het begin zo op gespitst het magische aspect realistisch in te kaderen en een geloofwaardig fundament te geven dat de fantasy er van de weeromstuit bij inschiet. Daar doet ze de liefhebber geen plezier mee: die wil gewoon hup, de magische wereld in! Hij weet ook wel dat het allemaal fantasierijke verzinsels zijn. Het komt er gewoon op aan die zo professioneel en spannend mogelijk aan elkaar te rijgen, zodat je er voor de duur van het lezen in kunt geloven. Dat lukt Verweij pas in de tweede helft van het boek. Een half geslaagd debuut derhalve, waarbij ik overigens haar poging om direct de eerste keer een redelijk omvangrijk en ambitieus boek te schrijven zeer waardeer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden