Dan Brown is terug, met een mysterie over de hel

Fragment uit de verfilming van The Da Vinci Code Beeld Sony Pictures

Zijn speurdersromans zouden bol staan van de fouten, maar iedere keer gaan ze weer met miljoenen over de toonbank. In het dinsdag te verschijnen 'Inferno' vertelt Dan Brown over een van de bekendste gedichten uit de geschiedenis van het christendom. Succes lijkt gegarandeerd.

Het nieuwe boek werd de afgelopen weken bijna behandeld als een nog niet gelanceerd Apple-product: niemand kreeg het te zien en betrokkenen mochten er enkel mee aan de slag als dat echt niet anders kon. De 11 vertalers deden hun werk drie maanden lang in een raamloze bunker in Milaan. Buiten werktijd gingen de manuscripten in een kluis. De uitgever hield de lippen stijf op elkaar en gaf alleen een handjevol geprivileerde recensenten de kans om het boek vooraf door te nemen.

Een beetje overdreven misschien, maar er staat ook veel op het spel. Aan The Guardian voorspelt inkoper Chris White van de boekwinkelketen Waterstone dat Inferno 'de snelst en meest verkopende roman van het jaar gaat worden'. White kan zich 'moeilijk voorstellen dat iemand hem gaat verslaan'. 'Het wordt een enorme hit', denkt hij. 'Nu, in de zomer en waarschijnlijk opnieuw rond kerstmis.'

De valkuil: feitelijke onjuistheden

Over commerciële loutering hoeft Brown dus waarschijnlijk niet wakker te liggen. Dat was bij zijn vorige werken (denk aan de Da Vinci Code en Het Bernini Mysterie) ook bepaald geen probleem.

Spannender is zijn omgang met de geschiedenis en haar feiten. Historici, christelijke geestelijken en literaire recensenten trokken tien jaar geleden, toen Da Vinci Code verscheen, alle registers open om erop te wijzen dat zijn theorie over de nazaten van Jezus Christus bol stond van de fouten. En de Priorij van Sion, een geheime christelijke organisatie, zou een verzinsel zijn. Brown claimde het tegenovergestelde - al deed hij dat natuurlijk in een fictief werk.

Ook over zijn stijl waren de meningen verdeeld. Voor een serieus fictieschrijver zou Brown stilistisch erg slordig zijn, en presenteerde hij zijn mysteries met wel erg veel bombast. Niet zo sterk, al moesten recensenten ook toegeven dat Brown telkens spannende verhalen aflevert.

Brown is een 'uitstekend reisleider'
Is Inferno ook zo'n grootse reli-thriller? De New York Times, dat een recensie-exemplaar ontving, vindt van wel. Brown leidt zijn publiek ditmaal langs twee Italiaanse steden en naar Istanbul, 'en werpt zich ondertussen op als een uitstekende reisleider en kunstcriticus'. De schrijver begint met een mysterieuze waarschuwing ('De donkerste plekken in de hel zijn voorbehouden aan hen die hun neutraliteit bewaren in tijden van morele crisis') en strooit al op de eerste pagina's met citaten uit Dante Alighieri's Inferno.

In dat 13-eeuwse epos reist de Florentijnse dichter door het hiernamaals. Onderweg beschrijft hij wie hij tegenkomt. De apostelen bevinden zijn weinig verrassend in de hemel, maar enkele pausen zijn opmerkelijk genoeg veroordeeld tot de hel.

De islamitische profeet Mohammed wordt ter helle onthoofd en sodomieten (mannen die schennis plegen met andere mannen en met dieren) rennen rond in een constante vuurregen. 'De hel werd pas iets verschrikkelijks nadat Dante het zo had beschreven', vertelde Brown afgelopen weekend in de Britse krant The Sunday Times. 'Dante heeft een enorme invloed gehad op de christelijke kijk op de hel.'

Beeld Luitingh-Slijthoff
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden