Daling autoverkoop minder sterk dan verwacht

amsterdam – In Nederland zijn afgelopen jaar net geen half miljoen nieuwe auto’s afgeleverd. De teller bleef in 2008 staan op 499.983, tegen 505.641 nieuwe auto’s in 2007. Met name de productie in december liep achter (min 19 procent) in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit een analyse van voorlopige cijfers van RDC Datacentrum.

De daling van het aantal nieuwe auto’s is minder dan brancheorganisaties Bovag en RAI hadden verwacht. De autobranche signaleert dat er meer kleinere, minder winstgevende modellen worden verkocht. Verwacht wordt dat dit zich in 2009 zal voortzetten. De branche gaat over 2009 uit van totale daling van ongeveer 6 procent. Het totaal aantal verkochte nieuwe auto’s zal dan op ongeveer 470.000 stuks komen.

Volkswagen is voor de vierde keer op rij het best verkochte automerk in Nederland. Toch daalde het aantal verkochte Volkswagenmodellen in 2008 daalde met 7,8 procent ten opzichte van 2007. Ford bezet de tweede plaats met 43.550 verkochte auto’s, Opel staat met 40.870 auto’s op de derde plek. Van alle automerken zag het Duitse merk zijn volumes het sterkst dalen. Opel was van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in Nederland. 2008 was voor Dacia, Honda en Mini een topjaar. Verliezers waren Chrysler, Alfa Romeo, Saab en Kia.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden