Daar is hij: China's eigen vliegtuig

Chinese vliegtuigbouwer wil concurreren met Boeing en Airbus, dankzij de enorme groei in binnenlandse vluchten

In de (lucht)vaart der volkeren kan China natuurlijk niet afhankelijk zijn van andere grote mogendheden. Ten overstaan van 4000 hoogwaardigheidsbekleders en de staatstelevisie, presenteerde China gisteren met veel bombarie het eerste grote passagiersvliegtuig van eigen makelij. Het moet een antwoord zijn op de wereldwijde dominantie van Airbus en Boeing in de vliegtuigindustrie

Het witte glanzende C919-toestel met blauwe baan en groene staart werd een hangar bij de internationale luchthaven van Shanghai binnengesleept. Een enorm televisiescherm toonde een wapperende Chinese vlag en op een bordeauxrode banier boven het vliegtuig prijkten de woorden: 'een droom begint'.

Eigenlijk begon die droom al in 2008. Toen de Chinese regering het staatsbedrijf Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) oprichtte, om de afhankelijkheid van het Europese concern Airbus en het Amerikaanse Boeing op de lange termijn in te perken. Want uiteindelijk wil de tweede economie ter wereld in zowat elke branche zelfvoorzienend zijn. Dus ook met vliegtuigen.

Het project liep de nodige vertraging op, omdat de Chinezen bepaalde technische hordes maar moeilijk konden nemen. Comac wilde het eerste toestel eigenlijk al in 2014 in de lucht hebben en plande de oplevering voor 2016. Maar het duurt nog minstens tot volgend jaar voor de C919 zijn eerste vlucht maakt. Daarna volgen nog drie jaar aan testvluchten, eer het kan worden ingezet voor de commerciële luchtvaart.

Maar eenmaal vliegklaar moet de tweemotorige C919 ruimte bieden aan tenminste 158 passagiers en concurreren met de Airbus en de Boeing, die met respectievelijk de A320 en de 737 een duopolie in stand houden op de markt voor middellange afstandvliegtuigen. Volgens Comac is de C919, met een bereik van 4075 kilometer, makkelijk in staat zakelijke en recreatieve vluchten op de trajecten van Shanghai naar Singapore en van Peking naar Bangkok in te vullen.

Of de C919 daadwerkelijk een bedreiging kan vormen voor de 'grote twee' is voorlopig koffiedik kijken. De eerste tekenen zijn volgens het staatsbedrijf hoopgevend, want naar eigen zeggen heeft het al orders binnen van 21 maatschappijen voor 517 toestellen. Boeing voorspelt dat China de komende twintig jaar 6330 nieuwe vliegtuigen nodig heeft ter waarde van het duizelingwekkende bedrag van 860 miljard euro. In 2035 is het aantal binnenlandse vluchten in China verviervoudigd en kent het de grootste interne markt ter wereld, twee keer groter dan de Europese en een derde groter dan de Amerikaanse.

Volgens de krant South China Morning Post zijn de grootste Chinese luchtvaartmaatschappijen staatseigendom. Door deze te verplichten vliegtuigen bij de eigen vliegtuigbouwer te kopen, kan de Communistische Partij het geld dus lekker rondpompen. Dat de overheid kapitaal injecteert in de gehele luchtvaartsector zal naar de mening van grote westerse luchtvaartmaatschappijen wel rieken naar oneerlijke concurrentie, zoals die van rivalen uit de Golfstaten.

De Chinese regering maakt er geen geheim van dat de droom niet zal eindigen met de C919. De ambities zijn, zoals alles in China, groot. Er zijn plannen om een nog ruimer vliegtuig te ontwikkelen en de C919 moet als springplank dienen voor een landelijke luchtvaartindustrie, waarbij 200 bedrijven en 36 universiteiten betrokken zijn.

Staatsmedia zijn lovend over de moderne technieken en de lichtgewicht materialen die Comac bij de bouw gebruikte. Maar er zijn twijfels over de claim van diezelfde media dat de C919 'volledig een product is van Chinees intellect', zo tekende CNN op uit de mond van luchtvaartliefhebbers in het land.

De Amerikaanse nieuwszender onderzocht het en concludeerde dat veel belangrijke onderdelen afkomstig zijn van fabrikanten uit Europa en de Verenigde Staten. Zo maakte een Frans-Amerikaans bedrijf de motoren en ook het brandstofsysteem, het landingsgestel en de banden zijn van Amerikaanse makelij. Comac heeft al een kleiner regionaal toestel in productie: de ARJ-21. Daarvoor ontwikkelde het Nederlandse Fokker Services onder meer het interieur en de slaapcabines. Maar een woordvoerder van Fokker verzekerde dat het bedrijf 'geen leverancier is voor de nieuwe C919'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden