Daar groeit de afzet, hier de productie

FrieslandCampina investeert fors in Nederland om de groeiende vraag in Azië en Afrika aan te kunnen

Meer producten afzetten in Azië en tegelijkertijd fors investeren in Nederland. Bedrijven doen het normaal niet. FrieslandCampina wel.

Hoewel Nederlanders minder zuivelproducten kopen dan voorheen, en de afzet van zuivel in Europa ongeveer gelijk blijft, investeert de zuivelgigant toch voor circa 460 miljoen euro in Nederland. Dat is ruim zeventig procent van wat de fabrikant van melk, boter, toetjes, kaas en babyvoeding dit jaar wereldwijd denkt te investeren.

Forse bedragen worden gepompt in fabrieken in Leeuwarden en Borculo. In Leeuwarden maakt FrieslandCampina gecondenseerde melk, in Borculo baby- en kindervoeding en ingrediënten daarvoor. Ook afgelopen jaar gingen er tientallen miljoenen richting Leeuwarden en Borculo.

Een groot deel van de productie zal zijn weg vinden naar het buitenland, en dan vooral Azië. FrieslandCampina exporteerde vorig jaar voor 700 miljoen euro vanuit Nederland naar Azië. De totale omzet van het concern in Azië steeg in 2013 met meer dan 10 procent naar 2,9 miljard euro.

Toch blijft FrieslandCampina wat productie betreft vooral een Nederlands bedrijf. Van de 69 productielocaties die het in de wereld heeft, staan er 35 in Nederland. Iets meer dan een derde van de 21.000 personeelsleden werkt in Nederland.

In landen als China en Rusland stijgt de vraag naar zuivelproducten sterk, maar de lokale productie doet dat niet. Dat gat vult FrieslandCampina deels met zijn Nederlandse productie. Overigens blijft Nederland ook qua afzet het belangrijkste land: bijna een kwart van de totale omzet wordt hier gehaald.

De zuivelgigant bestaat nu vijf jaar Eind 2008 bundelden Friesland Foods en Campina hun krachten. De gefuseerde onderneming is sindsdien sterk gegroeid. De omzet steeg van 8,1 miljard in 2009 naar 10,3 miljard in 2012 en 11,4 miljard vorig jaar.

De groei zit vooral buiten Europa. FrieslandCampina's zuiveldrankjes doen het goed in Azië en Afrika, de baby- en kindervoeding (Friso) vindt gretig aftrek en de verkoop van merkkazen (Frico, Milner) stijgt snel.

Prettig is de krachtenbundeling, die in 2008 tot stand kwam ook voor de ruim 19.000 melkveehouders, in feite de eigenaren van de zuivelcoöperatie. Zij krijgen naast een vergoeding voor geleverde melk ook een 'prestatievergoeding', zeg maar: dividend. In 2009 bedroeg dat dividend 0,9 cent per kilo melk, in 2013 was dat ruim 3 cent.

Voor de melkveehouders was 2013 sowieso een prettig jaar, want de melkprijzen waren, in de woorden van FrieslandCampina-topman Cees 't Hart, 'historisch hoog'. De zuivelcoöperatie slaagde erin die hoge melkprijzen door te berekenen in zijn eindproducten.

In Europa wist FrieslandCampina zijn omzet niet te vergroten. En dat had een opvallend gevolg voor de winst die het concern over 2013 behaalde.

In 2001 kocht Friesland Foods de frisdrankpoot van Numico, met merken als Chocomel, Fristi en Extran. Bijna dertien jaar later moet FrieslandCampina daar 200 miljoen euro op afschrijven. Omdat de omzet achterbleef bij eerdere verwachtingen - en dat hoogstwaarschijnlijk zo zal blijven - kwam de waarde die het bedrijfsonderdeel in de boeken had, niet meer overeen met de echte waarde.

Door die afschrijving van 200 miljoen kwam de nettowinst ruim 43 procent lager uit dan de 278 miljoen uit 2012: 157 miljoen euro.

Als dat boekhoudkundige verlies niet wordt meegerekend, steeg de nettowinst met 17,6 procent naar 327 miljoen. Maar ook dat cijfer is wat vertekend, omdat FrieslandCampina veel minder belasting betaalde dan in 2012. De winst exclusief belastingen steeg vorig jaar met ruim 4 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden