Daadkracht belangrijker dan contacten

Kennis, brede visie, innovatiekracht, daadkracht, contacten en charisma zijn voor deze vijfde editie opnieuw de bepalende criteria geweest voor de rangorde in de Duurzame 100. De dertien juryleden die de lijst hebben samengesteld, hebben die zes criteria ook gewogen.

Net als de afgelopen vier jaar hebben ze daadkracht als het belangrijkste criterium aangewezen. Bij de eindweging telde de score op daadkracht mee voor ruim 27 procent. Innovatie kwam op de tweede plaats: 20 procent, gevolgd door kennis (ruim 16 procent). Contacten werden dit jaar als het minst belangrijke criterium gezien: het woog maar voor krap 9 procent mee bij de beoordeling van de genomineerden voor de Duurzame 100.

De nummer 1, Marjan Minnesma, scoorde vorig jaar het hoogst op daadkracht, ditmaal is charisma haar sterkste punt. In 2013 wordt Sjoerd van de Wouw, campagneleider van Wakker Dier (vorig jaar op 9, dit jaar op 13) door de jury gezien als de meest daadkrachtige. Minnesma staat hier op 2. Paul Polman, voor de derde opeenvolgende keer tweede van de Duurzame 100, scoort op geen van de criteria als hoogste, maar doet het goed op daadkracht (3de), brede visie (3de) en charisma (4de).

De topman van Unilever krijgt van de jury een lagere notering bij het criterium innovatie: de 11de plaats. Hier scoort architect Thomas Rau het hoogst. De jury zette Maarten Hajer, directeur van het Planbureau Leefomgeving, bovenaan als het gaat om brede visie. Hajer maakte in de lijst een stevige sprong: van plaats 25 naar 8.

Wetenschapper Klaas van Egmond zakte weliswaar in de Duurzame 100 van plaats 4 naar 14, maar hij staat nog steeds bovenaan bij het criterium kennis. Bij daadkracht staat hij echter bijna onderaan (op 92). Op het criterium contacten staat Peter Bakker, president van World Business Council for Sustainable Development, bovenaan. Maar Bakker staat bij daadkracht pas op de 39ste plek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden